EN bild på en digital graf.
Laura gillade metodkursen Tillämpad statistisk analys som man läser under första terminen på programmet.
Foto: Chris Liverani

”Metodkursen i statistik tyckte jag var rolig”

Laura Aslami läser masterprogrammet i statsvetenskap. Hon gillar verkligen att hon fått lära sig mer om statistiska analysmetoder. Nu är det dock fokus på examensarbetet som hon skriver under sista terminen.

Hej Laura, vem är du? Berätta lite om dig själv

Just nu läser jag termin 4 på masterprogrammet i statsvetenskap och håller på att skriva min uppsats. Jag kommer från lilla Nyköping.  Efter gymnasiet flyttade jag till Uppsala och läste samhällsvetarprogrammet, ett av Uppsala universitets bredaste utbildningar. Jag läste kurser i bland annat statskunskap, företagsekonomi och förvaltningsrätt.

Vad var det som lockade dig att söka masterprogrammet i statsvetenskap?

Jag har alltid haft ett stort intresse av att arbeta internationellt och lära mig hur olika institutioner fungerar, och jag visste tidigt att jag vill studera på masternivå. När jag letade efter ett passande program tittade jag främst på hur relevanta de olika kurserna var, kvalitén på utbildningen samt vilka karriärmöjligheter det finns efteråt. Jag kände direkt att det här programmet uppfyllde alla mina krav. Att Göteborgs universitet dessutom rankades som nummer 19 i världen när det gäller statsvetenskap, enligt Shanghai Ranking 2022 (nummer 16 2023!), lockade mig ännu mer till att söka just hit.

Uppfyller utbildningen dina förväntningar så här långt?

Det tycker jag! Lärarna är väldigt kunniga inom sina ämnen och jag känner att jag har fått utveckla mina färdigheter och kunskaper genom de olika examinationerna och uppgifterna som vi har gjort på kurserna. I vissa perioder har utbildningen känts intensiv med mycket att läsa och skriva, men det är absolut görbart så länge man lägger ner den tid som krävs.

Vilket/vilka moment har du tyckt bäst om hittills och varför?

Metodkursen i statistik tyckte jag var rolig. Jag har en del kunskap i statistik sedan innan så det var intressant att få gå igenom det igen på en mer avancerad nivå. Att vi också fick utföra en egen studie och undersöka statistiska samband mellan två variabler var ett roligt sätt att använda det vi lärt oss under kursens gång. Jag uppskattar också att jag kunde göra praktik i en termin. Praktik är ett bra sätt att få en inblick i hur arbetslivet kan se ut efter examen och ett sätt att knyta värdefulla kontakter.

Var gjorde du praktik och vad fick du göra?

Jag var på Svenska FN-förbundets kontor i Stockholm. Det är en civilsamhällesorganisation som arbetar för ett bättre och starkare FN. Där fick jag bland annat skapa utbildningsmaterial för gymnasieelever i olika frågor som rör FN och engagera mig i projekt som förbundet hade med sina partnerländer.

Vad vill du helst jobba med när du är klar?

Jag brinner för att göra en verklig skillnad i världen. Min förhoppning är att jag kommer att arbeta på en statlig myndighet eller organisation med internationell koppling, som arbetar med biståndsfrågor eller liknande.

Laura

FAKTARUTAN

Namn: Laura Aslami.

Ålder: 24 år.

Kommer från: Nyköping, Södermanland.

Kandidatutbildning: Samhällsvetarprogrammet på Uppsala universitet. Filosofie kandidatexamen i statskunskap.

Gör på fritiden: Läser böcker, lagar god mat och träffar vänner.

Det bästa med Göteborg: Att det är en stad med låg puls. Trots att Göteborg är en storstad så finns det en avslappnad atmosfär och det är inte så hektiskt så som det kan vara i andra storstäder. Göteborg har även väldigt vacker natur som är svårslagen!