Geografi 3 för lärare i årskurs 7-9

Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-11412
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Kort om kursen

Grundläggande kurs i geografi för blivande lärare årskurs 7-9 och ingår i ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9. Kursen kan även sökas som fristående kurs.

Natur- och kulturgeografi varvas med praktiska kunskaper i Geografiska informationssystem (GIS) och i kursen ingår en exkursion till Medelhavsregionen.

Om utbildningen

Kursen syftar till att fördjupa kunskaper inom klimatförutsättningar, klimatförändringar och geografiska informationssustem, GIS, koppplat till ämnesdidaktiska teorier och metoder.

Du lär dig bland annat om:

• platsspecifika klimatförutsättningar
  • geografiska utmaningar - regionalt och globalt
  •  hur människan och miljön påverkas regionalt av en förändrad miljö
  • data kopplad till klimat- och miljöförändringar med enklare statistiska verktyg och GIS
  • utifrån ämnesdidaktiska överväganden använda sig av digitala verktyg och reflektera över användningsområden i olika undervisningssituationer
  • analyser av klimatförändringar på regional och global nivå

I kursen ingår en exkursion till Medehavsregionen där studeten bygger sina teoretiska kunskaper genom observationer i fält och besök hos viktiga aktörer. Vald region är starkt drabbad av miljö- och klimatförändringar.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs minst godkänt betyg (G) på L9GE10/11 samt minst 5 hp med godkänt betyg från kursen L9GE20/21 eller motsvarande.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Så är det att plugga

Undervisningen

Undervisningen består av:

• föreläsningar
  • seminarier
  • handledda datorövningar
  • exkursionsresa

Undervisningsspråk: svenska - viss undervisning kan i förekommande fall ges på engelska.

Ämnesdidaktik ingår som en strimma i kursen och pågår parallellt över kursen och binder samman ämneskunskaper med didaktiska moment.

Undervisningen bedrivs av engagerade lärare som forskar inom området. Utbildningen har en stark forsknings- och arbetsmarknadsanknytning, vilket du som student kommer att ha glädje av.

Lokaler

Institutionen för geovetenskapers lokaler finns i centrala Göteborg på Campus Medicinareberget. Vi finns i byggnaden Natrium, som invigdes 2023 och har toppmoderna labb och lärosalar. I Natrium samlas studenter och forskare inom de naturvetenskapliga områdena biologi, molekylärbiologi, kemi, marina vetenskaper, miljövetenskap, geovetenskaper och kulturvård.

Läs mer om lokaler