Karmen Marija Terlevic Johansson
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik ochOm Karmen Marija Terlevic Johansson
1996: Ämneslärarexamen, fil.mag. engelska och tyska
1997: Undervisning i engelska och tyska på högstadiet.
1997-2012: Gymnasielärare, ämnesansvarig och internationaliseringsansvarig. Undervisning i engelska och tyska på studieförberedande program samt engelska på yrkesförberedande program liksom inom vuxenutbildningen.
2013- pågående: Lektor i didaktik och kursansvarig för engelska år F-3. Undervisning i didaktik, fonetik och akademiskt skrivande.
2011: Doktorsexamen
Mitt forskningsområde är inlärning av främmande språk, L2 (engelska) och L3 (tyska, mm.) med fokus på bl.a. ordförråd, kommunikationsstrategier och CLIL. Jag intresserar mig även för engelska i de tidigare skolåren då jag för närvarande arbetar med engelska för yngre åldrar.
-
The Vulnerability of Pregnancy and the Motherhood
Myth
Liisa Uusimäki, Karmen Terlevic Johansson
(Re)birthing the Feminine in Academe. Creating Spaces of Motherhood in Patriarchal Contexts. Linda Henderson, Alison L. Black, Susanne Garvis (red.) - 2020-01-01 -
Equipping student teachers for the
future.
Karmen Terlevic Johansson, Cecilia Nihlén
Journal of the European Teacher Education Network - 2018-01-01 -
Successful learning in L3 German through CLIL? Findings from a study of the oral production of Swedish pupils in lower secondary
school
Karmen Terlevic Johansson
Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht - 2013-01-01 -
Erfolgreiches Deutschlernen durch CLIL? Zu Lexikon und Kommunikationsstrategien in mündlicher L3 schwedischer Schüler mit bilingualem
Profil
Karmen Terlevic Johansson
- 2011-01-01 -
”Oral production in L3 German by Swedish lower secondary school students: A study of
lexis”
Karmen Terlevic Johansson
In: Eva Larsson Ringqvist & Ingela Valfridsson (utg.): Forskning om undervisning i främmande språk. Rapport från workshop i Växjö 10-11 juni 2004, Acta Wexionensia 58/2005 Humaniora, Växjö 2005 - 2005-01-01