Maria Paananen
- AI är här och nu är det upp till oss att orientera oss i den nya verkligheten, säger Mari Paananen, docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan vid Göteborgs ­universitet.
Foto: Simon Fredling Jack

”Universitetet måste förbereda studenterna på ett arbetsliv med AI”

Spelföretaget Mindark säger upp hälften av sin personal för att storsatsa på artificiell intelligens. Nyheten förvånar inte företagsekonomen Mari Paananen. Hon menar att AI:s allt mer framträdande roll på arbetsmarknaden gör det än viktigare att utrusta dagens studenter med kunskap att kunna navigera i det nya jobblandskapet.

25 anställda sägs upp då Göteborgsbaserade dataspelsföretaget Mindark storinvesterar i artificiell intelligens. Att ett företag nästan halverar sin personalstyrka för att ersätta människor med AI väcker uppmärksamhet och tidskriften Kollega, Göteborgs-Posten och Dagens Nyheter är bara några av medierna som rapporterat om nyheten.

AI har ritat om kartan

Mari Paananen, docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan på Göteborgs universitet, ser det dock inte som något oväntat. Hon menar istället att det här är något som vi kommer att se mer av, då AI snabbt ritat om kartan på arbetsmarknaden.

– AI är här vare sig du gillar det eller inte. Det här får självklart konsekvenser inom arbetslivet, och det gäller nu att hantera det på ett konstruktivt sätt, säger hon.

Studenter efterfrågar mer kunskap om AI

Mari Paananen vittnar om att studenter i allt större utsträckning hör av sig och efterfrågar ett ökat fokus på AI och hon menar att Handelshögskolan vid Göteborgs universitet har kommit en bit på väg för att möta det växande kunskapsbehovet, men kommer att krävas mer. Hon säger att AI-utvecklingen märks alltmer inom olika delar av arbetsmarknaden.

– I min undervisning så jobbar jag tillsammans med olika företag i Göteborg. Jag ser då bland annat controllers som fått en väsentligt annorlunda roll då AI blivit en integrerad del av verksamheten. Tidigare kunde det då vara så att man jobbade med månadsrapporterna under flera veckor. Nu behövs inte det längre, för användare har tillgång till datavisualiseringsverkyg som dashboards, där trender i data visas i realtid. Det innebär att det krävs nya sätt att analysera data, säger hon.

Avgörande att anpassa sig

Juridik, revision och marknadsföring är bara några av alla de andra exempel på yrkesområden som redan nu påverkas, och där AI kommer att leda till fundamentala förändringar, säger Mari Paananen.

– Rädslan för att förlora jobbet är i många fall befogad, men det skapas även möjligheter, säger hon.

Hon menar därför att det är avgörande att se verkligheten som den är och anpassa sig till de nya förhållandena.

– ”If you can´t beat them, join them” är ju ett klokt uttryck som jag tycker man kan applicera på det här. AI är här och nu är det upp till oss att orientera oss i den nya verkligheten, och dra nytta av de möjligheter som uppstår. Helt klart finns det utmaningar, men universitet måste förbereda studenterna på ett arbetsliv med AI. Det är avgörande.

Av: Agnes Faxén