Ingmar Skoog och Alexandre Antonelli med blomsterkransar
Foto: Henrik Brunnsgård

Två GU-professorer bland årets sommarpratare

Inte mindre än två forskare vid Göteborgs universitet får äran att prata om det som de brinner för i livet. Det står klart sedan P1:s programchef Bibi Rödöö idag, torsdagen den 10 juni, presenterade årets 58 sommarvärdar.

Först ut från GU är professor Ingmar Skoog som den 2 augusti planerar att tala om pandemin, myter om åldrandet och om hur epidemiologi kan vara livsfilosofi. Han är hedrad över uppdraget att vara en av årets sommarvärdar.

– Det här är fantastiskt roligt! Jag tycker också att det är mycket bra att Sveriges Radio också lyfter fram forskare i de här programmen och inte bara kändisar och livsrådgivare, säger Ingmar Skoog som är föreståndare för Centrum för åldrande och hälsa vid Göteborgs universitet (AgeCap).

Äldres rättigheter under pandemin

Under pandemin har Ingmar Skoog blivit en stark förkämpe för äldres rättigheter, vilket också kommer att prägla hans program.

– Jag kommer att prata om pandemin såklart, och om epidemiologi som blivit en så populär hobby. Jag tycker att man kan se pandemin som en dokusåpa där forskarna fått de största rollerna. Människor har bänkat sig på första parkett för att ta del av forskningsprocessen kring en helt ny sjukdom. Jag vill prata närmare om hur forskningsprocessen fungerar, säger Ingmar Skoog.

Biologisk mångfald i fokus

Några dagar senare, den 11 augusti, är det dags för professor Alexandre Antonelli att få tala till svenska folket. Han är en känd forskare som främst studerat tropikernas biologiska mångfald och arbetet med att kartlägga hoten från miljöförstöringen.

Alexandre Antonelli, som idag är forskningschef på Royal Botanic Gardens i London och professor i biologisk mångfald vid Göteborgs universitet och Oxford University, har också vunnit ett flertal priser.

Hans program den 11 augusti ska handla om den stora tysta artdöden.

– För mig var valet av ämne självklart – det som jag brinner mest för i livet, och som jag tror behöver mest lyftas till den allmänna debatten: den biologiska mångfalden. Jag kommer att berätta om vad det är, vad den betyder, vad som sker just nu och vad vi kan göra för att rädda den. Men självklart inte som en föreläsning, utan genom min egen livsresa och erfarenheter som forskare och pojke uppväxt i världens artrikaste land.

Alexandre Antonelli ser fram emot uppdraget.

– Det är en ära och utmaning i lika stora delar. Jag vill gärna få med alla lyssnare och skapa engagemang för ämnet. Förlusten av naturen är något som drabbar oss alla men det finns stora möjligheter att vända den negativa trenden. Jag vill berätta hur!

Av: Allan Eriksson, Carina Eliasson & Elin Lindström