Alexander Antonelli sommarpratare den 11 augusti.
Alexandre Antonelli sommarpratar den 11 augusti.

Professor Alexandre Antonelli en av årets sommarpratare

Han har främst studerat tropikernas biologiska mångfald och arbetat med att kartlägga hoten från miljöförstöringen. För det har han fått ett flertal priser. Alexandre Antonelli är internationellt en mycket citerad forskare.
Hans program den 11 augusti ska handla om den stora tysta artdöden.

Vad tänkte du när du fick veta att du skulle bli en av årets sommarpratare?

– ”Wow!!” – en helt fantastisk känsla. Jag älskar konceptet med sommar i P1 där en person verkligen får möjlighet att utveckla sina tankar och dela med sig av sin passion och kunskap till andra. Det har faktiskt varit en hemlig dröm att kunna vara med, men jag trodde aldrig att det skulle hända. Så när de ringde tackade jag ja på direkten!

Vad kommer du att prata om?

– För mig var valet av ämne självklart – det som jag brinner mest för i livet, och som jag tror behöver mest lyftas till den allmänna debatten: den biologiska mångfalden. Jag kommer att berätta om vad det är, vad den betyder, vad som sker just nu och vad vi kan göra för att rädda den. Men självklart inte som en föreläsning, utan genom min egen livsresa och erfarenheter som forskare och pojke uppväxt i världens artrikaste land.

Hur känns det att rikta sig till svenska folket i ett program som så många lyssnar på och gillar?

– En ära och utmaning i lika mått! Jag vill gärna få med alla lyssnare och få dem att intressera sig för ämnet, lära sig något nytt intressant, och förhoppningsvis engagera sig. Förlusten av naturen är något som drabbar oss alla, men det finns å andra sidan stora möjligheter att vända på den negativa trenden vi ser idag. Jag vill berätta hur!

Kontakt:
Alexandre Antonelli, professor i biologisk mångfald vid Göteborgs universitet,  a.antonelli@kew.org ; +(44) 7384 877664

Om Alexandre Antonelli

Alexandre Antonelli är forskningschef på Royal Botanic Gardens, Kew i Storbritannien och professor i biologisk mångfald vid Göteborgs universitet och University of Oxford.