Tre algprojekt från Göteborgs Universitet med på IVA:s 100-lista

Inte mindre än tre algprojekt från Göteborgs universitet är med på finns med på Kungl.Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVA) årliga 100-lista över hållbar forskning med affärspotential från Sveriges lärosäten.

Henrik Pavia, professor vid institutionen för marina vetenskaper, deltar i projektet SEAFARM som är med på IVA:s 100-lista hållbar forskning med affärspotential.

Tanken med IVA:s 100-lista är att sätta ljuset på behovet av att forskare och företag hittar varandra, och samverkar kring de utmaningar som samhället står inför. Forskningsprojekten har valts ut för att de kan skapa värde för företag eller samhället i form av till exempel produkter och affärsutveckling. I år är hållbarhet i fokus.

Kiselalger till solceller

Ett av de utvalda projekten vid Göteborgs universitet handlar bland annat om att göra solceller och solpaneler mer effektiva genom att utvinna material från kiselalger, vars skal är unikt designade för att effektivt absorbera ljus. Men det finns även andra tillämpningar av den här forskningen.

– Ett intressant område är att nyttja materialet som UV-skydd i solskyddsprodukter men även i andra material, i färg med mera. Sen är det inte bara skalen. Biomassan i sig är rik på antioxidanter och fleromättade fettsyror som kan användas i bland annat fiskfoder, säger Angela Wulff, professor i marin ekologi.

Omvandla mikroalger till biomassa

Alger intresserar även forskarna av andra skäl. På IVA:s 100-lista finns ett forskningsprojekt där målet är att omvandla mikroalger till biomassa, som i sin tur används till bioenergi och i tillverkning av olika material, som exempelvis plast.

− Vi har hittills hittat lämpliga algstammar på Sveriges västkust för sommar och vinter med stor potential för produktion av biomassa som är effektiva när det gäller att ta upp kväve och fosfor från havsvatten, säger Cornelia Spetea Wiklund, professor i växtbiologi.

Hållbar odling av makroalger

Det tredje algprojektet som är med på listan är SEAFARM, ett tvärvetenskapligt projekt som undersöker makroalgers möjligheter att producera livsmedel och biobaserade material. Projektet har sin verksamhet förlagd till Kristineberg Center i Fiskebäckskil och är ett samarbete mellan fem lärosäten: Chalmers Tekniska Högskola, Kungliga Tekniska Högskolan, Linnéuniversitetet, Lunds Universitet och Göteborgs Universitet.

– Väldigt kul och hedrande att vara med listan, säger KTH-professorn Fredrik Gröndahl, projektledare för SEAFARM.

Läs mer om algprojekten

Kiselalger för framtiden
Årsrotationsmodell för energieffektiv odling av marina mikroalger
SEAFARM – Makroalger för ett biobaserat och hållbart samhälle