Utvald av IVA som ett av de bästa forskningsprojekten

Professor Angela Wulffs forskningsprojekt om kiselalger har valts ut av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA), som ett av de femtio projekt som får delta i prestigefulla evenemanget Research2Business Summit den 18 mars.

Under dagen kommer forskarna att få presentera sina forskningsprojekt vid Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA. Det blir också en möjlighet att direkt på plats skapa kontakter med näringslivsrepresentanter för tänkbara framtida industriella samarbeten.

– Jag ser verkligen fram emot detta. En kreativ miljö med kreativa aktörer som kan skapa mervärde för en hållbar utveckling, säger Angela Wulff, professor i marin ekologi vid Göteborgs universitet.

Med kiselalgen som förebild

Angela Wulff ler mot kameranAngela Wulffs forskningsprojekt handlar om kiselalger, som står för en femtedel av atmosfärens syre.

Kiselalgen skal har en unik porös nanostruktur i sitt skal av kiseldioxid (glas). Genom skalet sker utbyte av näringsämnen och koldioxid och samtidigt renas havsvatten. När ljus passerar porerna avskärmas UV-strålning och ljusvåglängder förskjuts mot längre våglängder.

– Porerna fungerar som trattar där varje art har en unik struktur och det är genom dessa porer som cellerna har kontakt med sin omgivning. Evolutionen är hur häftig som helst!

Flera tillämpningar för industriell produktion

Angela Wulff är idégivare och medgrundare till företaget Swedish Algae Factory (ett start-up-bolag tillsammans med Sofie Allert). Flera tillämpningar av forskningen är på gång, till exempel i solceller och solpaneler. Men det finns många andra användningsområden.

– Ett intressant område är att nyttja materialet som UV-skydd i solskyddsprodukter men även i andra material, i färg med mera. Sen är det inte bara skalen. Biomassan i sig är rik på antioxidanter och fleromättade fettsyror som kan användas i bland annat fiskfoder. Jag hoppas verkligen på aktörer som kan hjälpa till att förverkliga detta.

Viktigt i sammanhanget är att de av IVA utvalda forskningsprojekten ska kunna leda till hållbar industriell teknik i enlighet med målen i FN:s Agenda 2030.

– Ett toppeninitiativ av IVA. För oss är ett uppenbart mål naturligtvis Nr 14 ”Hav och marina resurser” men även Nr 9 ”Hållbar industri, innovationer och infrastruktur” är ju mitt i prick!

Råvara nyttjas utan att utnyttjas

Genom att odla kilselager i ett cirkulärt system med näringsupptag och koldioxiduppfångning kan en industri minska en del av sitt koldioxidutsläpp eller en landbaserad fiskodling minska sitt utsläpp av näringsämnen.

– Det unika är att jag använder mig av material från havet, skapat och förfinat genom miljoner år av evolution, för att användas i en cirkulär affärsmodell för hållbar utveckling, säger Angela Wulff.

Angela Wulff finns även på IVAs 100-lista 2020: Från kunskap till hållbar konkurrenskraft, aktuella forskningsprojekt med potential att skapa nytta inom överskådlig tid:
Läs mer här>>

Kontakt:
Angela Wulff, professor i marin ekologi vid Göteborgs universitet.
angela.wulff@bioenv.gu.se, 031-7862628, 0766-182628

Foto: Porträtt av Angela Wulff (GU)

R2B Summit är ett helgdagsarrangemang onsdagen den 18 mars med start 9.30 vid IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm.