Båtar och röda byggnader i snö.
Foto: Susanne Liljenström

Tjärnö föreslås bli kvar vid Göteborgs universitet

Naturvetenskapliga fakultetsstyrelsen föreslår att Göteborgs universitet behåller Tjärnölaboratoriet som marin forskningsstation. I slutet av februari väntas rektor och universitetsstyrelsen ta slutgiltigt beslut om stationens framtid.

En kvinna står framför en röd labbyggnad.
– Jag är glad och lättad över förslaget att behålla Tjärnö som universitetets marina forskningsstation, säger Marina Panova, nytillträdd stationschef på Tjärnölaboratoriet.
Foto: Susanne Liljenström

Göteborgs universitet är för närvarande huvudman för två marina forskningsstationer. Förutom Tjärnö marina laboratorium ansvarar universitetet organisatoriskt även för Kristineberg Center för marin forskning och innovation i Fiskebäckskil, som man övertog från Kungliga vetenskapsakademien år 2008.

Under hösten 2023 har en utredning pågått om organisation och styrning av de marina stationerna. Bakgrunden är att universitet inte kan bära kostnaderna för två stationer. I januari presenterade den externa utredaren Ingrid Pettersson sitt förslag, som innebär att universitetet behåller Tjärnölaboratoriet och att Kristineberg Center får en ny huvudman.

Som grund till förslaget skriver utredaren bland annat att:

• Tjärnö är större och både forskning och utbildning har vuxit i omfattning de senaste åren.
  • Möjligheterna att hitta en annan huvudman är större för Kristineberg än för Tjärnö.

Utredaren lyfter även fram stationens verksamhet för skolor och allmänhet, och samverkan med det omgivande samhället och den marina nationalparken Kosterhavet.

Hoppas på långsiktig och hållbar utveckling

Utredarens förslag har nu behandlats av styrelsen vid den Naturvetenskapliga fakulteten. Styrelsen rekommenderar att Göteborgs universitets rektor och universitetsstyrelsen godtar och arbetar vidare med de lösningar som föreslås.

– Jag är förstås väldigt glad och lättad över förslaget att behålla Tjärnö som universitetets marina forskningsstation. Jag hoppas också att det leder till en långsiktig och ekonomiskt hållbar utveckling både för Tjärnö och Kristineberg, fast med olika huvudmän. Utredningen pekar tydligt på unika förutsättningar och stora värden i bägge stationerna, samt ett växande behov av marin infrastruktur i Sverige och internationellt, säger Marina Panova, stationschef på Tjärnö marina laboratorium.

Text: Susanne Liljenström