Sustainable Design Jam 18 Nov, 2020

The Act! Sustainable Design Jam 2020 – litet fotavtryck och stort engagemang

Act! Sustainable Design Jam 2020 hölls - vilken överraskning! - virtuellt i år.

Tack vare den fantastiska tekniken som GMV stod för, kunde vi till och med streama live på YouTube och alla föräldrar fick också vara med och titta. Med det sagt: min pappa meddelade att strömmandet inte fungerade när han försökte titta - så jag sa att det måste bero på tysk lockdown. 😉

Som samarbetsverktyg använde lagen Discord för att diskutera med varandra och med arrangörer och coacher.

Vi startade tävlingen med en kort presentation och inspiration om målen för hållbar utveckling och hur tekniken kan hjälpa oss att uppnå dem. Tanken var att studenterna skulle öppna sina sinnen och låta idéerna flöda.

Lisa Broadwell från Student Mobility Office presenterade utmaningen: "Utbytesstudent i tider med både miljömedvetenhet och pandemi. Hur kan vi ge studenterna stora upplevelser och kulturellt utbyte när vi lever med dessa begränsningar?"

39 deltagare kastade sig in i sina lag och började skapa. Verktygslådan varierade från diverse onlinemiljöer till skisser på pappersbitar som sedan hölls upp mot kameran för att visa idéerna för lagkamraterna (vilket observerades i vissa coaching-samtal...)

Coacherna var redo att hjälpa till vid frågor och om lagen kände att de kört fast. Vid eftermiddagens mitt hade de sju lagen satt ihop varsitt tre-minuters videoklipp om sitt projekt. Det är ingen lätt sak att leverera tre-minuters-videor med presentation av idéer som just har uppstått och juryn var mäkta imponerad av det arbete lagen hade åstadkommit. Sedan följde en 1,5 timmars session, där grupperna fick visa sin video och svara på svåra frågor från våra domare.

I en passionerad diskussion (som vi kunde höra lite av...) valde vår jury ut en vinnare och två andraplaceringar. Publiken också fick rösta fram sin favorit med hjälp av mentimeter

Vi delade ut fyra priser: domarnas förstapris, publikens val och två hedersomdömen.

Lag 12 vann både domarnas förstapris och publikens val, och lag 7 och lag 1 fick domarnas hedersomdömen.

Vinnare of Act! Sustainable Design Jam 2020:

Första pris och publikens val

Lag 12, bestående av: Grace O'Donnell, Asma Salimi Sofla, Maria Prosviryakova, Leila Bencheikh, Louis Mercier, Renyuan Huang

Hedersomdöme

Lag 7, bestående av: Taofik Arnouk, Antony Tansan Jeyakumar, Maheli Silva, Jonatan Andersson, Drake Axelrod

Hedersomdöme

Lag 1, bestående av: Veronika Viintin, Katja Frelih, Lina Boman, Agnieszka Dudek, Chaneli Silva, Herman Jansson

Organisatörerna sammanfattar:

Vi är otroligt nöjda med det stora engagemanget från alla lagen och att vi även hade deltagare från tio universitet från vårt partnernätverk över hela Europa

Organisatörer:

• Francisco Gomes
  • Birgit Penzenstadler
  • Lisa Broadwell
  • Hannah Maltkvist
  • Jennifer Horkoff

Coacher:

Catrin Lammgård, Marta Gonzalez-Aregall, Khan Mohammad Habibullah, Afonso Fontes, Linda Erlenhov

Domare:

Lisa Broadwell är internationell handläggare vid International Centre, Göteborgs universitet.

Håkan Burden är forskare vid RISE samt universitetslektor vid institutionen för data- och informationsteknik. Han brinner för att stödja en övergång mot hållbarhet inom alla områden i vårt samhälle.

Camilla Pettersson är innovationsrådgivare vid Forsknings- och innovationskontoret vid Göteborgs universitet. Hennes fokus ligger på att stödja forskning och utveckling, forskningskommunikation, innovation och användning av forsknings- och kunskapstillgångar vid universitetet.

Dimitris Platis  är en erfaren mjukvaruutvecklare från Zenseact. Dimitris är vad han kallar "a software maker who enjoys 'hacking things together' to create useful software technology".

Av: Birgit Penzenstadler, assisterad av Jennifer Horkoff och Francisco Gomes