Bild från Litteraturkartan.se

Språkbanken Text och Litteraturbanken visualiserar klassisk litteratur

Den 28 januari lanseras Litteraturkartan.se, en digital karta för att utforska litteratur i Bohuslän, Dalsland och Västergötland. Lanseringen livesänds från Göteborgs Litteraturhus och bakom den tekniska utvecklingen står Johan Roxendal på Språkbanken Text vid Göteborgs universitet.

Bild på Johan Roxendal, systemutvecklare på Språkbanken Text och Litteraturbanken.
Johan Roxendal, systemutvecklare på Språkbanken Text och Litteraturbanken.
Foto: Jessica Oscarsson

Litteraturkartan.se är en webbaserad interaktiv litteraturkarta som baseras på Litteraturbankens samlingar. I samlingarna kan man hitta svensk skönlitteratur och andra texter av vikt för vår förståelse av det litterära kulturarvet. Allting är fritt tillgängligt, läsbart och sökbart på Litteraturbankens webbplats. Nu har Språkbanken Text, som står för den tekniska utvecklingen av Litteraturbanken, tagit fram en karta som belyser västsvensk litteraturhistoria i tid och plats. Johan Roxendal förklarar:

–  Tanken med Litteraturkartan.se är att underhålla och bilda genom att lyfta fram och presentera den svenska klassiska litteraturen i regionerna på ett helt nytt sätt. Användaren får möjlighet att inte bara ta till sig texterna i sig utan också att komma litteraturen närmre genom kartan.

Med kartan kan användaren klicka sig runt i regionerna och få träffa kända och okända personer, besöka mer eller mindre bortglömda platser, och texter som speglar och avtäcker landskapet.

Språkbanken Text bakom det tekniska arbetet

Johan Roxendal står bakom det tekniska utvecklingsarbetet. Allt från att sätta upp ett CMS som redaktörerna kan använda för att skriva in artiklar, till att skriva det gränssnitt som hämtar in allt material. Sist men inte minst har han också arbetat fram den sökmotor som används för att göra sökningar i kartan.

– Man hade ju kunnat ta alla artiklar som sitter på kartmarkörerna och istället presentera dem i en lista, men kartan är ett mycket mer attraktivt sätt att visualisera allting på. Det blir intressantare att fördjupa sig och det ger en annan insikt om ens närområde.

Litteraturkartan.se vänder sig till både litteratur- och hembygdsintresserade, och till alla som är nyfikna. Förhoppningarna från både Språkbanken Text och Litteraturbanken är att kartan med tiden ska kunna utvidgas.

– Vi på Språkbanken Text tycker ju att det är väldigt roligt med den här typen av implementationer och vi har dessutom annan data som går att visualisera på kartor, så för oss är det väl spenderad tid!

Litteraturkartan.se presenteras närmare vid en digital lansering torsdagen den 28 januari. Den sker som en livesändning från Göteborgs Litteraturhus kl. 13.00–14.00 via Facebooksidan Kulturutveckling VGR.

Till Litteraturkartan.se

Till Facebook-evenemanget

Text: Sven Lindström

FAKTA

Litteraturkartan.se har tagits fram av Litteraturbanken.se, med Johan Roxendal på Språkbanken Text vid Göteborgs universitet som utvecklare, och med finansiellt stöd av Västra Götalandsregionen, VGR. Även Förvaltningen för Kulturutveckling har varit delaktig i projektet.