Sök stipendium som ger 1 års praktik på Handelskammaren i Washington D.C.

Intresserad av en internationell karriär och handel? Vill du skaffa dig ett stort kontaktnät? Sök Sten-Olof Palm stipendium som ger ett års praktik på Svensk-Amerikanska Handelskammaren i Washington D.C. och 200 000 kr för att täcka levnadsomkostnaderna medan du är där.

Stipendiet lyses ut av Göteborgs Köpmannaförbund och är till för studenter inom området företagsekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet som har intresse för handel.

Praktikplatsen är på Swedish American Chambers of Commerce Inc. www.sacc-usa.org, i Washington D.C. som är paraplyorganisationen för 19 regionala kammare runt om i USA. Arbetsuppgifterna varierar, men vanligast är att praktikanten får ta ansvar för den dagliga kommunikationen med de regionala kammarna, projektleda event och kampanjer samt att stötta kammarens chef i det dagliga arbetet. Praktikperioden infaller från 1 september 2019 till 31 augusti 2020.

Vem kan söka?

Utlysningen vänder sig till studenter som har:
• Avslutat kandidatexamen på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet med goda studieresultat. Examen skall vara klar vid ansökningstillfället. Alternativt har sökande tidigare gjort en kandidatuppsats och går vid ansökningstillfället sista terminen på ett två-årigt masterprogram eller MATIX på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
• Goda kunskaper i engelska, både i tal och i skrift, samt att visum till USA beviljas.
• Dokumenterat intresse och erfarenhet från handelsområdet.

Sista ansökningsdag och hur du ansöker

29 mars 2019 är sista ansökningsdag

Mer om stipendiet, intervjuer med tidigare stipendiater och hur du gör för att ansöka