Samverkans betydelse för arbetsmarknadsintegration - ny avhandling vid Förvaltningshögskolan

I avhandlingen ”En berättelse om att (få) vara kvar: En studie i att skapa utrymme för samverkansuppdrag i offentlig sektor” analyserar Hanna Hellgren samverkan i offentlig verksamhet med utgångspunkt i arbetet för arbetsmarknadsintegration i Göteborg.

Porträtt av Hanna Hellgren från en integrationskonferens i Tallin i november 2023
Hanna Hellgren

Hanna, varför är samverkansperspektivet så viktigt för att förstå offentlig verksamhet i allmänhet, och arbetsmarknadsintegration i synnerhet?
– Samverkan är idag en central del av hur offentlig sektor fungerar. Det gäller inte minst i strävanden att integrera människor på arbetsmarknaden. Detta blev extra tydligt efter det ökade antalet flyktingar 2015, där förvärvsarbete sågs som nyckeln till integration. Och där olika uppdrag krävde samarbete mellan olika parter.

– Samverkan kan ta många former, från tydligt definierade samarbeten för att samordna resursanvändning och arbetsuppgifter, till mer öppna processer där deltagare, mål och metoder utvecklas under vägens gång.

Du fokuserar särskilt på samverkanspraktiker – vad betyder det?
– Genom att fokusera på ”samverkanspraktiker” kan jag beskriva och förstå handlingar och mönster som framträder i samverkansprocesser. Fokus på praktikerna bidrar till att förstå samverkan på ett djupare plan, och inte endast som en organiseringsform. På så sätt kan vi öka kunskapen om hur samverkan etableras och organiseras, särskilt när uppdrag om samverkan omsätts till praktik.

Att upprätthålla samverkan över tid är en utmaning. Vad är det som gör att vissa former av samverkan lyckas med att bli bestående?
– För att det ska vara hållbart över tid, måste samverkansarbetet förknippas med vissa positiva egenskaper. Till exempel att de som samverkar ses som en handlingskraftig grupp eller att de hjälper människor att få fast arbete. Sådana egenskaper kan då bli en del av samverkans identitet, som skapas och upprätthålls genom dagliga interaktioner. Dessutom behöver samverkansinsatser erkännas och ges legitimitet av andra för att bestå. I de fall jag studerat, har detta uppnåtts genom aktiva insatser som engagerar och rekryterar nya deltagare och genom mobiliserande, rekryterande och förhandlande samverkanspraktiker.

Vad kan de som jobbar med arbetsmarknadsintegration lära från din studie?
– Jag vill särskilt lyfta fram insikten att ”integration” är ett föränderligt begrepp som kan ha olika betydelser i olika sammanhang och för olika aktörer. I samverkansprocesser formas och omformas förståelsen av vad integration egentligen innebär, vilken roll den spelar och hur den bäst kan stödjas. Innebörden av språkkunskaper, formella krav och arbetsmarknadsinsatser är exempel på frågor som vars betydelse definieras i dessa samverkansprocesser.

__________________________________________________

Hanna Hellgren är forskare och lärare vid Högskolan i Borås och disputerar i ämnet offentlig förvaltning vid Förvaltningshögskolan fredag den 23 februari 2024 kl 13.15 i hörsal Dragonen, Sprängkullsgatan 19. En e-publicerad version avhandlingen finns på denna länk: GUPEA