Den ukrainska flaggan utanför Göteborgs universitet.
Foto: Johan Wingborg

Rekordmånga har sökt kurser i ukrainska

Intresset för att studera ukrainska på Göteborgs universitet är stort. Över 400 personer har sökt kursen Introduktion till ukrainska till hösten.
– Det är förstås glädjande att så många vill lära sig språket, säger Petra Platen, utbildningsansvarig vid Institutionen för språk och litteraturer.

Tidigare i veckan stängde anmälan för höstterminens kurser och program. Vid Institutionen för språk och litteraturer är nybörjarkursen i ukrainska en av de mest sökta. Den har totalt 410 personer anmält sig till. Förra terminen var motsvarande siffra för samma kurs 41 personer.

– Det är en väldigt kraftig ökning. Nu ska vi titta närmare på hur vi ska fördela antalet platser utifrån det höga söktrycket. Vi jobbar för att kunna erbjuda så många som möjligt en plats, säger Petra Platen.

Stort behov av språkkompetens

Göteborgs universitet har haft kurser i ukrainska sedan 2018. Efter Rysslands invasion av Ukraina valde man att med kort varsel sätta in tre helt nya kurser – ett sätt att försöka möta det stora behovet av språkkompetens i ukrainska. Flera kommuner i Sverige efterlyser till exempel personer med språkkunskaper i ukrainska, eller andra slaviska språk, som kan hjälpa till i kontakterna med människor som flytt kriget.

En av de nya kurserna handlar om kultur och samhällsliv i Ukraina. Precis som Introduktion till ukrainska har den grundläggande behörighet och är öppen för sen anmälan redan nu.

– Den är intressant för alla som vill förstå vad som händer i Ukraina idag, säger Petra Platen.

Man har även startat en intensivkurs för den som redan har förkunskaper i något annat slaviskt språk. Den har totalt 65 personer sökt. Samtliga kurser i ukrainska ges på distans vilket gör att de kan kombineras med andra studier eller jobb och de som anmält sig finns utspridda i hela landet.

”Ett sätt att hjälpa till”

En som sökt introduktionskursen i ukrainska är Tobias Wright som är bosatt i Södertälje. Hans intresse för ukrainskan väcktes i samband med att kriget bröt ut i slutet av februari.

– Då förstod man ganska snabbt att det skulle komma en flyktingström hit. Det är tufft för dem som kommer hit som inte kan vare sig svenska eller engelska, säger han.

Han kom själv till Sverige från Storbritannien som 19-åring och vet hur viktig kommunikationen är för att komma in samhället. Under en period i våras hade han och hans fru en ukrainsk familj boende hos sig innan familjen hittade ett mer långsiktigt boende.

– Då satt vi med Google translate och knappade in meningar. Men det är ganska ansträngande för alla.

Om du skulle få en plats på kursen, hur vill du använda språkkunskaperna?

– Jag ser det som ett sätt att kunna hjälpa till med praktiska saker. Alltifrån att ha kontakt med till exempel Migrationsverket till att kunna prata med någon i mataffären. Att få dem som kommer hit att känna sig välkomna helt enkelt.

Antagningsbeskedet för höstens kurser kommer 12 juli.

Text: Janna Roosch

Fakta om ukrainska
  • Är ett östslaviskt språk och nära besläktat med ryska och belarusiska.
  • Ordförrådet har mycket gemensamt med polska.
  • För skriftspråket tillämpas en variant av det kyrilliska alfabetet.