Foto: Bo Helmersson

Pris till forskning med stor betydelse för lärare

Roger Säljö och Mikael Alexandersson tilldelas Guldäpplets jubileumsutmärkelse för att under 20 års tid ha haft ”stor betydelse och starkt genomslag i lärarkåren”. De har forskat om digitaliseringens inverkan på utbildning.

I samband med att lärarpriset Guldäpplet firar 20 år delar juryn ut en jubileumsutmärkelse till ett antal personer som har inspirerat lärare att utveckla de digitala möjligheterna i skolan under de tjugo åren (2002–2021) som Guldäpplet delats ut.

I kategorin ”Nationella forskare” tilldelas fyra forskare/forskargrupper ”med stor betydelse och starkt genomslag i lärarkåren” utmärkelsen. En av forskargrupperna är Roger Säljö och Mikael Alexandersson. De får utmärkelsen ”för perspektiv på lärandets sociala processer och digitala artefakters betydelse för lärande”.

Roger Säljö.
Foto: Johan Wingborg

Digitaliseringen har förändrat lärande

– Inom utbildningsvärlden sågs digitaliseringen ursprungligen som ett sätt att lösa en mängd pedagogiska problem. Den viktigaste konsekvensen är dock att digitalisering förändrat våra sätt att kommunicera, arbeta, utveckla och vidmakthålla sociala relationer, och därmed också våra sätt att lära, lösa problem, minnas och samarbeta. Detta är en samhällsförändring som påminner om de förändringar som införandet av läskunnigheten en gång innebar eller som följde i spåren av industrialismen och mediesamhällets genombrott under 1800- och 1900-talen, säger Roger Säljö till Guldäpplets hemsida.

Roger Säljö är seniorforskare vid Göteborgs universitet och var tidigare projektledare för forskningsmiljön LinCS som var en historiskt stor satsning på forskning om digitalisering och lärande.

Lärdomar från pandemin

Mikael Alexandersson var under lång tid professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och senare rektor för Högskolan i Halmstad där han byggde upp ett digitalt laborativt centrum (DLC) som bland annat är kopplat till lärarutbildning och lärarfortbildning.

Mikael Alexandersson.

– Covid-19-pandemin har påskyndat den digitala omställningen inom skolan. En utveckling som kunde ha tagit flera år kom att ske på bara några månader. En lärdom är att vi måste gå från tillfällig, krisfokuserad nätbaserad utbildning till en effektivare digital utbildning, som en del av ett kreativt, flexibelt, modernt och inkluderande skolsystem, säger Mikael Alexandersson till Guldäpplet.

Prisutdelningen sker på eftermiddagen torsdagen den 28 oktober och sänds digitalt på Guldäpplets hemsida.

Text: Carl-Magnus Höglund

Guldäpplets Jubileumsutmärkelse

I samband med att Guldäpplet firar 20 år delar Guldäpplets jury ut Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021 till ett antal personer, huvudsakligen utanför lärarkåren, som haft stor direkt betydelse för att inspirera lärare att utforska och utveckla de digitala möjligheterna i skolan tillsammans med elever och kollegor under en avsevärd del av de tjugo åren 2002–2021 – då lärarpriset Guldäpplet utdelats.

Utmärkelsen delas ut torsdagen den 28 oktober och sänds digitalt på Guldäpplets hemsida. Sändningen pågår från 14.00 till 18.30.

Relaterat innehåll