Podtips: Kaj Blennow i ett samtal om Alzheimers sjukdom

Sahlgrenska akademins podcast Akademiliv är tillbaka. Denna gång med Kaj Blennow, professor i neurokemi, för ett samtal om forskningsmetoder, biomarkörer och jakten på boten av Alzheimers sjukdom.

Elin Lindström, kommunikatör vid Sahlgrenska akademin, har träffat Kaj Blennow för att prata om Alzheimers sjukdom.

Han leder tillsammans med kollegan Henrik Zetterberg en mycket framgångsrik forskargrupp som utvecklar metoder som gör det möjligt att mäta och följa hur Alzheimers sjukdom utvecklas i den mänskliga hjärnan. Detta är viktigt för diagnostik och den pågående utvecklingen av läkemedel.

Hör deras samtal här eller är poddar finns.

Lyssna ifatt!

Sahlgrenska akademin har poddat sedan 2015 och det finns nu nästan 40 intressanta avsnitt att lyssna på. Dessa handlar bland annat om för tidigt födda barn, cancer, ätstörningar och barntandvård.

Andra poddar vid Göteborgs universitet

Är du intresserad av samhällsfrågor, kultur, havet, offentlig förvaltning eller något helt annat? Det finns flera andra podcasts med koppling till Göteborgs univeristet att ta del av på denna sida.