Per Holmberg prisas av Kungliga Gustav Adolfs Akademien

Kungliga Gustav Adolfs Akademien för svensk folkkultur belönar i år 18 forskare för förtjänstfulla forskningsinsatser. En av dem är professor Per Holmberg vid institutionen för svenska språket, som bland annat får pris för sin nydanande forskning om Rökstenen. – Det är förstås väldigt roligt! Om man någon gång får pengar så brukar det ju vara efter att ha arbetet hårt med en ansökan. Men här kommer det som en total överraskning, säger Per Holmberg.

Bild på Per Holmberg, professor i svenska språket
Per Holmberg, professor i svenska språket.
Foto: Jessica Oscarsson

Per Holmberg får priset ur Torsten Janckes minnesfond, som belönar och stödjer vetenskaplig verksamhet inom akademiens område. Motiveringen lyder: ”För hans mångsidiga forskning inom svensk språkvetenskap, i synnerhet hans skarpsinniga och nydanande bidrag till tolkningen av Rökstenen.”

Det är lite speciellt med ett pris just från den här ärevördiga Uppsala-akademien. De flesta av de forskare som jag kritiserar i min forskning om Rökstenen har nog suttit där. Extra roligt alltså att min forskning inte bara ses som en ytlig provokation utan faktiskt som viktiga nya perspektiv.

Omvärderar och utvecklar tolkning

Per Holmberg har varit verksam som professor på institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet sedan 2016. Under de senaste åren har han arbetat med projektet Rök Runestone Revisited, som handlar om Sveriges mest kända runsten, Rökstenen.

Bild på Rökstenen i Östergötland.
Rökstenen i Östergötland.
Foto: Helge Andersson

– Projektet är finansierat av Vetenskapsrådet och jag samarbetar med forskare från flera olika discipliner för att se om, och hur, man kan omvärdera och utveckla en helt ny förståelse av monumentet.

Rökstenen i Östergötland är känd för sin långa och gåtfulla inskrift, men kanske allra mest för att man tidigare trott att en passage på stenens framsida nämnde den gotiska kungen Theoderik den store. Senare forskning har dock kunnat visa att passagen mer sannolikt är en gåta om solljuset. Projektet Rök Runestone Revisited undersöker hur den gamla tolkningen kunnat leva kvar så länge och vilka föreställningar som bör omprövas i och med det nya sättet att förstå inskriften.

Andra gången gillt

Årets pris markerar andra året i rad då forskare från institutionen för svenska språket uppmärksammas av Kungliga Gustav Adolfs Akademien för svensk folkkultur och Per lyfter fram att priset  har en vidare betydelse för arbetet på institutionen.

Det är ju också en rolig sak för hela vår forskningsmiljö, för faktiskt är det andra året som vår institution kammar hem ett pris. Förra året var det Henrik Rosenkvist som uppmärksammades av akademin för sina insatser inom svensk dialektforskning, säger Per.

Webbplatsen för projektet Rök Runestone Revisited

Nyhet om förra årets pristagare, Henrik Rosenkvist

Om Kungl. Gustav Adolfs Akademien för svensk folkkultur

Gustav Adolfs Akademien för folklivsforskning grundades 1932. 1942 fick Akademien kunglig status och efter mindre justeringar av namnet heter den idag Kungl. Gustav Adolfs Akademien för svensk folkkultur. Akademiens uppgift är att främja forskning om svensk folkkultur genom att i sina handlingar och tidskrifter offentliggöra forskningsrön, initiera och understödja vetenskapliga undersökningar, anordna föredrag, symposier och exkursioner samt genom stipendier och belöningar stimulera vetenskaplig verksamhet.

Torsten Janckes minnesfond belönar och stödjer vetenskaplig verksamhet inom akademiens område.