Miroslaw Staron har utnämnts till excellent lärare!

Professor Miroslaw Staron vid IT-fakulteten har utnämnts till årets första excellenta lärare vid Göteborgs universitet.

Ett jättestort grattis till utmärkelsen Miroslaw hur känns det?

Professor Miroslaw Staron
Foto: Johan Wingborg

– För mig har högskolepedagogisk utveckling varit en lång resa, men området har alltid intresserat mig! Mognaden mot excellent lärare har varit en process som pågått under lång tid, där jag även har utvecklat mina egna pedagogiska metoder baserade på en kombination av PBL, Problem Based Learning, och CBL, Case Based Learning.

– Tack vare mina uppdrag som pro-dekan, ledamot i Utbildningsnämnden och Kvalitetsutskottet och det täta samarbetet med PIL har jag fått stora möjligheter att reflektera över vilka delar av högskolepedagogik egentligen är universella, vilka som är mer specifika för mina egna program, kurser, och studenter och vad som handlar om individuella förutsättningar.

– Jag är förstås glad över utnämningen! För mig känns det som ett stort ansvar att få första utnämningen till excellent lärare inom fakulteten.

IT-fakultetens dekan Dick Stenmark kommenterar:

Göteborgs universitet införde för några år sedan titeln excellent lärare som ett sätt att uppmärksamma lärares pedagogiska skicklighet, och det är nu med stor glädje jag har fått möjlighet att utnämna IT-fakultetens första internt producerade Excellenta lärare – Miroslaw Staron, professor i Software Engineering vid Institutionen för data- och informationsteknik. De sakkunniga tillstyrkte unisont och så gjorde också Lärarförslagsnämndens interna expertgrupp efter en uppföljande intervju.

Jag är verkligen glad å Miroslaws vägnar och hoppas att hans utnämning ska inspirera även andra duktiga pedagoger på fakulteten att pröva sina meriter mot de universitetsgemensamt framtagna kriterierna. Utnämningen excellent lärare är ett sätt att ytterligare stärka både sin egen och vår kollektiva utbildningspraktik.