Medieprofessor ny föreståndare för SOM-institutet

Återvändande Annika Bergström tar nu över ansvaret för undersökningarna, och svarar här själv på frågor om tankarna inför uppdraget.

Den 1 oktober påbörjar professor Annika Bergström sitt uppdrag som föreståndare för SOM-institutet vid Göteborgs universitet. Hon kommer senast från ett jobb som proprefekt vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), men är definitivt inte obekant med SOM-institutet.

Nej, jag arbetade som undersökningsledare på SOM-institutet mellan 2011 och 2017, och fungerade även som biträdande föreståndare under de år då Henrik Oscarsson hade föreståndaruppdraget. Jag har också jobbat i forskningssamverkan med SOM sedan slutet av 1990-talet.

Och hur känns det att vara tillbaka?

Det känns såklart oerhört roligt, jag har verkligen saknat SOM de här åren. Det känns också spännande och lite pirrigt, det är ett delvis annat SOM-institut än det jag lämnade för ett antal år sedan.

Foto på en leende Annika i sitt kontor, i bakgrunden några flyttlådor
Annika Bergström bland flyttlådorna i sitt halvt nedpackade kontor på JMG.
Foto: Daniel Jansson

Kan du berätta lite kort om dig själv?

Jag är ursprungligen från Småland och har trots 36 år i Göteborg kvar både min dialekt och min skaldjursallergi. Jag har varit vid universitetet i princip hela min tid i Göteborg. Jag prövade mig först fram och läste A-kurserna i pedagogik och psykologi innan jag kom på att jag skulle bli informatör. Men i slutet på studierna blev jag anställd i ett forskningsprojekt och har stannat kvar sedan dess.

Du tar över efter Johan Martinsson som haft uppdraget i sex år. Vad har i dina ögon förändrats på SOM-institutet under den tiden?

Det har blivit en mer professionell organisation med nya roller, nya verksamhetsområden och en större bredd. Mer vikt än tidigare har lagts på att utveckla undersökningarna och tajtare band har knutits till internationell forskning inom framför allt surveymetod. Detta märks inte minst i den nya rapportserien metodnoter på engelska. Därtill har Medborgarpanelen nu helt integrerats i SOM-institutets verksamhet, en datainsamling som på många sätt kompletterar de årliga SOM-undersökningarna.

Med det sagt är det också mycket som är sig likt, de långsiktiga mätningarna, forskningen, samverkan med myndigheter och en bra personalgrupp med fantastiska, kompetenta medarbetare.

Foto av Annika under en presentation, där hon tydligt pekar med vänster hand. I bakgrunden en gammaldags tavla
Annika Bergström presenterar under det nationella SOM-seminariet 2015, under sin tid som undersökningsledare vid SOM-institutet.
Foto: Ola Kjelbye

De årliga SOM-undersökningarna är ju institutets grundverksamhet och denna höst har totalt 41 250 personer blivit inbjudna till undersökningen. Är det något särskilt resultat du är nyfiken på?

Det känns verkligen kul att få inleda mitt arbete som föreståndare i samband med att årets undersökningar genomförs. Jag vill passa på att påminna alla som blivit slumpmässigt utvalda att ta chansen att göra sin röst hörd, både för forskningen och för samhällets skull.

Gällande resultaten är det spännande med de stora skeendena just nu, så här ett år efter riksdagsvalet. Frågan om samhällsoro känns extra intressant givet hur många olika orosmoment som pockar på vår uppmärksamhet i dagsläget. Själv är jag ju medieforskare och alltid särskilt intresserad av hur nyhetsanvändningen utvecklar sig, och även användningen av digital medieteknik.

I Samhälle, Opinion och Medier (SOM) är ju just det sistnämnda en viktig komponent. Tror du att utomstående kommer att märka någon skillnad i SOM-institutets verksamhet nu när en medieforskare är föreståndare? Har du några särskilda mediefrågor som du vill arbeta med?

De som följer SOM (exempelvis på Twitter/X eller via institutets nyhetsbrev) kommer förmodligen inte att märka någon större skillnad. Medieforskning såsom mätningar av nyhetskonsumtion, medieförtroende och opinion i relation till medieanvändning har alltid varit och kommer förmodligen alltid att vara en stor del av verksamheten.

Min förhoppning är att vi ska jobba mer med att utveckla våra frågor om nyhetsanvändning och anpassa dem till dagens medielandskap. Det är intressant i sig att följa hur människor sätter samman sin nyhetsrepertoar och nyhetskonsumtion är också en viktig förklaringsfaktor i forskning inom många andra ämnesområden. Både SOM-undersökningarna och Medborgarpanelen skulle vara betjänta av en uppfräschning på det här området.

Avslutningsvis, har du några andra tankar kring vad du vill utveckla på SOM-institutet? Vad blir ditt första fokus?

Jag vill gärna jobba med att öka kännedomen om möjligheten att samverka med oss, framför allt bland juniora forskare och doktorander. Både SOM-undersökningarna och i synnerhet Medborgarpanelen är ju öppna för andra forskare att ställa sina frågor till befolkningen eller till utvalda grupper, något inte alla känner till.

En annan viktig del i uppdraget är självklart att se till att SOM-institutet fortsatt ska vara en attraktiv och relevant arbetsplats för personer som vill jobba med samhällsfrågor, undersökningar och metodutveckling.

Mer information
  • SOM-institutet grundades 1986 och är idag en centrumbildning vid Göteborgs universitet.
  • Föreståndarskapet är ett uppdrag som sträcker sig i max sex år.
  • I uppdraget ingår att leda institutets arbete och verksamhet samt att ha det yttersta ansvaret för undersökningarna.
  • Tidigare SOM-chefer: Sören Holmberg och Lennart Weibull, Henrik Ekengren Oscarsson, Johan Martinsson.
  • Annika Bergström påbörjar sitt uppdrag den 1 oktober 2023.