Bild som visar texten Mistra Environmental Communication

Marie Grusell hoppas bidra till mer effektiv miljökommunikation

Hur frågor om miljö kommuniceras har stor betydelse för en hållbar utveckling och kräver förnyelse. Docent Marie Grusell vid JMG, Göteborgs universitet, hoppas kunna bidra till det angelägna arbetet som ny styrelseledamot i Mistras forskningsprogram Miljökommunikation.

Porträtt Marie Grusell
​Medieforskare och docent Marie Grusell ser fram emot nya styrelseuppdraget för Mistraprogrammet Miljökommunikation. Foto: Johan Wingborg
Foto: Johan Wingborg

Docent Marie Grusell har ett nytt uppdrag som styrelseledamot i forskningsprogrammet Mistra Miljökommunikation.

Syftet med projektet är att omforma miljökommunikation så att den kan bli mer effektiv och bidra till Sveriges omvandling till ett mer hållbart samhälle. Det ska bland annat göras genom att samla och skapa kunskap för en mer avancerad förståelse av hur miljöfrågor bör kommuniceras i såväl forskning och politik som i förvaltning.

- Kommunikation om de stora miljöfrågorna behöver förnyelse. Därför är detta ett mycket roligt och angeläget uppdrag och jag ser verkligen fram emot att få vara delaktig i det viktiga arbetet, säger Marie Grusell.

En fråga om överlevnad

Programmet är tvärvetenskapligt. Forskare från en rad vetenskapliga discipliner och praktiker från centrala samhällssektorer och organisationer möts i sex olika arbetsområden. I det första undersöks legitimitet och effektivitet i myndighetsledda dialoger. Det andra applicerar miljöpsykologi och sociologiska teorier om samspel på kommunikation om konsumtion. Vetenskapskommunikation och samskapande av kunskap om hållbarhet är det tredje området. Arbetsområde fyra handlar om kommunikation i organisationers nätverk, särskilt effekten av ökad synlighet och transparens. I det femte arbetsområdet utforskas diskursiva möten och förhandlingar så som de utspelas i media och konst. Programmet har också ett arbetsområde där resultat sammanställs och integreras över ämnesområdesgränserna.

- Jag håller som bäst på att sätta mig in i programmet och området miljökommunikation. I dagens samhälle måste vi tänka hållbarhet i alla delar av vardagen. Att kommunicera detta är en fråga om överlevnad, säger Marie Grusell.

Programmet är fyraårigt och finansieras av Stiftelsen för miljöstrategisk forskning (Mistra). Idag har programmet kommit fram till tredje året. Just nu arrangeras ett arbetsmöte med forskare och samhällsaktörer om hur sociala medier sorterar och tystar miljöfrågor. Ett delprojekt om desinformation på miljöområdet har också inletts.

Läs mer på projektets webbplats: https://www.slu.se/en/subweb/mistra-ec/

Fakta om projektet Miljökommunikation
  • Projektet Miljökommunikation bygger på att starkt konsortium av forskare och praktiker – alla centrala samhällsaktörer.
  • Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, är programvärd och programmet inkluderar forskare vid SLU, Uppsala universitet, Lunds universitet, Högskolan i Borås, University of the Sunshine Coast i Australien, Charles University Prague i Tjeckien och University of Texas i USA.
  • Konsortiet inkluderar 28 samhällspartners som täcker ett brett spektrum av arbete med hållbarhetsutmaningar – allt från klimatarbete och konst till naturskydd, jakt och jordbruk – på lokal, nationell och internationell nivå.
  • Programmet bygger på väletablerad forsknings- och undervisningsexpertis vid SLU:s avdelning för miljökommunikation och på den internationella forskningen och arbetet med utbildning för hållbar utveckling vid SWEDESD (Centrum för forskning och utbildning om lärande för hållbar utveckling), Uppsala universitet.
  • Programchefer är Anke Fischer, professor i miljökommunikation vid SLU och Eva Friman, föreståndare för SWEDESD.