Marie Grusell
Universitetslektor
Institutionen för journalistik, medier och kommunikationOm Marie Grusell
Marie Grusell disputerade 2008 med avhandlingen Reklam – en objuden gäst? Allmänhetens uppfattningar om reklam i morgonpress och tv.
Sedan disputation har hon såväl fördjupat sin forskning som varit en aktiv del i JMG:s utbildningsprogram i rollen som studierektor för medie- och kommunikationsvetenskap (MKV) under åren 2015 - 2020.
Under 2018 och 2019 var hon medredaktör för de populärvetenskapliga publikationerna Snabbtänkt och Euroflections.
Forskningsintresse Marie Grusell forskar inom ämnen som strategisk kommunikation, politisk kommunikation, medier och reklam.
Hennes forskningsfokus kan sammanfattas under temat: Påverkan - på nya villkor
Under detta paraply sker hennes forskning inom följande tre delområden:
- Strategisk politisk kommunikation
- Digitala medier
- Reklam och opinion
Pågående projekt Snabbtänkt och Euroflections Marie Grusell är en av fyra redaktörer (tillsammans med Lars Nord, Niklas Bolin och Kajsa Falasca) till de två populärvetenskapliga publikationerna Snabbtänkt (2018) och Euroflections (2019). I dessa publikationer medverkar ett stort antal svenska och internationella forskare som bidrar med kortare analyser kring olika aspekter (väljare, partier och medier) av Riksdagsvalet 2018 och av EU-valet 2019. Rapporterna kan ses som en brygga mellan forskning och samhället och är på många sätt unika i sin genre. Strategisk politisk kommunikation En huvudfråga i jämförande studier av politisk kommunikation är huruvida internationella tendenser i form av professionaliserade politiska kampanjer, avklingande partipolitiska lojaliteter bland medborgare och mer oberoende medier slår igenom på nationell nivå.
Teorier om en generell amerikanisering tillbakavisas i dag av flera ledande forskare och begreppen modernisering eller hybridisering anses allmänt mer rimliga som teoretiska utgångspunkter. Vilka uttryck tar detta sig i ett nationellt politiskt kommunikationssystem med olika förutsättningar?
Tillsammans med professor Lars Nord (DEMICOM) undersöks partiernas strategiska kommunikation vilket sker i valrörelsestudierna sedan 2009 och framåt. Syftet är att belysa hur svensk politisk kommunikation påverkas av olika förändringstendenser. Detta undersöks via en kombination av upprepande intervjuer med nyckelaktörer (partisekreterare/kampanjansvariga) samt enkätstudier.
Projektet avrapporteras löpande. Forskning inom sociala medier Inom ramen för digitala medier forskar Marie Grusell även om sociala medier. Denna del är en avknoppning från området politisk strategisk kommunikation, men som har utvecklats till att bli ett eget självständigt område.
Under såväl EU-valet 2009 och riksdagsvalet 2010 har hon undersökt hur de politiska partierna använder sig av sociala medier (Twitter) i sin kommunikation med väljaren. Vid valrörelsen 2018 undersökte hon partiledares kommunikation på plattformen Instagram. Samverkan Samarbetar med professor Lars Nord, Mittuniversitetet (DEMICOM) i Sundsvall.
Bilder
Fler bilder, även högupplösta, finns i universitets bilddatabas. Sök på personens namn eller på JMG.
-
Not so Intimate Instagram: Images of Swedish Political Party Leaders in the 2018 National Election
Campaign
Marie Grusell, Lars Nord
Journal of Political Marketing - 2020-01-01 -
Joe Bidens seger splittrar också
Sverige
Marie Grusell, Lars Nord, Niklas Bolin, Kajsa Falasca
Dagens nyheter - 2020-01-01 -
I Stjärnspäckat : Reflektioner från amerikanska presidentvalet 2020 av ledande
forskare.
Marie Grusell, Lars Nord, Kajsa Falasca, Niklas Bolin
- 2020-01-01 -
Vi provade en man en gång, men det funkade
inte
Niklas Bolin, Kajsa Falasca, Marie Grusell, Lars Nord
Stjärnspäckat – Reflektioner från amerikanska presidentvalet 2020 av ledande forskare - 2020-01-01 -
Setting the Trend or Changing the Game? Professionalization and Digitalization of Election Campaigns in
Sweden
Marie Grusell, Lars Nord
Journal of Political Marketing - 2020-01-01 -
30 seconds politics, 30 years too late. Political TV advertising in Swedish election campaigns
2006-2018
Marie Grusell, Lars Nord
The Central European Journal of Communication - 2019-01-01 -
”EU-valet var mest av allt 28 nationella
val”.
Marie Grusell, Lars Nord, Nicklas Bolin, Kajsa Falasca
DN Debatt 13 juni - 2019-01-01 -
"The whys of political party professionalization: Experiences from a decade of inside information exchange with party campaign managers in
Sweden"
Marie Grusell, Lars Nord
Paper presented at Political Communication Research Section for presentation at the annual conference of the International Association for Media and Communication Research, IAMCR 2019, in Madrid, Spain from 7 to 11 July 2019. - 2019-01-01 -
“Intimate Instagram: Pictures of Swedish political party leaders in the national election campaign
2018”
Marie Grusell, Lars Nord
Paper presented at Political Communication Research Section for presentation at the annual conference of the International Association for Media and Communication Research, IAMCR 2019, in Madrid, Spain from 7 to 11 July 2019. - 2019-01-01 -
Instagram – det nya
svarta?
Marie Grusell, Beata Jungselius
Snabbtänkt. Reflektioner från valet 2018 av ledande forskare - 2018-01-01 -
Arbetet med målgrupper blir allt
viktigare
Marie Grusell
Snabbtänkt: Reflektioner från valet 2018 av ledande forskare - 2018-01-01 -
Snabbtänkt
Reflektioner från valet 2018 av ledande
forskare
Marie Grusell, Lars Nord, Niklas Bolin, Kajsa Falasca
- 2018-01-01 -
”De partier som tänker nytt kommer att vinna valet
2022”
Marie Grusell, Lars Nord, Niklas Bolin, Kajsa Falasca
Dagens nyheter - 2018-01-01 -
Sociala medier i svenska
medierörelser.
Marie Grusell
När makten står på spel – journalistik i valrörelser. - 2017-01-01 -
Debatten om reklamen behöver bli mer
nyanserad
Marie Grusell
Dagens nyheter - 2016-01-01 -
30 second politics, 30 years too late Political advertising on television in Swedish election
campaigns
Marie Grusell, Lars Nord
Abstract Book of the 6th European Communication Conference, ECREA. November 9-12. Prague. - 2016-01-01 -
Vilka hörs på
Twitter?
Marie Grusell, Lennart Hast
RetorikMagasinet - 2016-01-01 -
Valkampanjerna missar mål trots mer pengar än
tidigare
Marie Grusell, Lars Nord
Dagens Nyheter - 2015-01-01 -
When Second-Order Elections Come First: Campaign Communication Dynamics in Sweden The ’Super Election’ Year
2014
Marie Grusell, Lars Nord
ECREA Political Communication Conference, Centre for Journalism, University of Southern Denmark, August 2015 - 2015-01-01 -
Sociala medier - ett forum för
kommunikation?
Marie Grusell, Lennart Hast
Vinklade budskap - perspektiv på politisk kommunikation - 2015-01-01 -
Vinnande kampanjer, förlorade val Partiernas politiska kommunikation i valrörelsen
2014
Marie Grusell, Lars Nord
- 2015-01-01 -
”Goda digitala gärningar ska ha sitt rättmätiga
värde”
Marie Grusell
Svt Opinion - 2015-01-01 -
Sociala medier avgör inte
supervalåret
Marie Grusell, Lennart Hast
Svenska Dagbladet - 2014-01-01 -
Onödigt för politiker jaga journalister på
Twitter
Ulrika Hedman, Marie Grusell, Hampus Brynolf
Dagens Samhälle - 2014-01-01 -
From nowhere to everywhere. The breakthrough of political advertising on television in
Sweden
Marie Grusell, Lars Nord
Paper at ECREA 2014 Conference. Lisboa, Portugal. - 2014-01-01 -
Unethical advertising An analysis of complaints to the Advertising Ombudsman in Sweden
2009-2012.
Marie Grusell, Holt Kristoffer
International Association for Media and Communication Research (IAMCR). Dublin, Ireland: 25-29 June - 2013-01-01 -
"och nu blir det reklamfilm". Politisk reklam i svenska
valrörelser
Bengt Johansson, Marie Grusell
Kampen om opinionen. Politisk kommunikation under svenska valrörelser - 2013-01-01 -
Three Attitudes to 140 Characters: The Use and Views of Twitter in Political Party Communications in
Sweden
Marie Grusell, Nord Lars
Public Communication Review - 2012-01-01 -
Inte för smalt, inte för
brett
Nord Lars, Marie Grusell
- 2012-01-01 -
Spin, Strategies and Social Media Professionalization and Digital Campaigningin Swedish National Elections in
2012
Marie Grusell, Lars Nord
Paper presented at IAMCR – 2012 Durban, South Africa - 2012-01-01 -
New views of Advertising? An Explorative Study of Youth Attitudes Towards Commercials in Sweden
2011
Marie Grusell
Paper presented at IAMCR – 2012 Durban, South Africa - 2012-01-01 -
Unga om
reklam
Marie Grusell
- 2012-01-01 -
”SVT och SR bör samarbeta med kommersiella
medier”
Marie Grusell, Lars Nord
Dagens Nyheter - 2012-01-01 -
Campaign Professionalization and Political Structures: A Comparative Study of Election Campaigning in Finland and Sweden in the 2009 EP
Elections,
Marie Grusell
"Political Communication in European Parliamentary Elections" - 2011-01-01 -
Between integration and demarcation: Effects of Europeanized and national campaigns on voters in the 2009 European Parliament
Election
M. Maier, S. Adam, C. D. Vreese, A. R. Schuck, R. Berganza, V. Stetka, R. Negrine, C. Jalali, G. U. Seeber, L. Raycheva, J. Róka, B. Dobek-Ostrowska, Marie Grusell
Political Communication in European Parliamentary Elections - 2011-01-01 -
Between Integration and Demarcation: Effects of Europeanized and National Campaigns on Voters in the 2009 European Parliamentary
Election,
Marie Grusell
"Political Communication in European Parliamentary Elections" - 2011-01-01 -
Twitter: Small talk, huge
impact?
Marie Grusell, Lars Nord
Paper presenterat vid IAMCR – 2011 Istanbul, Turkiet (w. L.Nord) - 2011-01-01 -
Grusell, M. (2011) Twitter: Small talk, huge impact? Paper presenterat vid IAMCR – 2011 Istanbul, Turkiet (w.
L.Nord)
Marie Grusell, Lars Nord
Paper presenterat vid IAMCR – 2011 Istanbul, Turkiet - 2011-01-01 -
Campaign Prefessionalization and Politic Structures: A comperative Study of Election Campaigning in Finland and Sweden in the 2009 Europen Parlimentary
Elections
Marie Grusell, Lars Nord, Juri Mykkänen, Tom Moring
ECREA 2010 – 3rd European Communication Conference - 2010-01-01 -
Vår hatkärlek till
tv-reklam
Marie Grusell, Lars Nord
Älskade Hatade 14 röster om TV - 2010-01-01 -
Between Integration and Demarcation: Effects of Europaenizes and National Campaigns on Voters in the 2009 europena Parliment
Election
Marie Grusell, Maier Michaela, Claes de Vreese, Andreas Schuck, Adam SIlke, Berganza Rosa, Vaclav Stetja, Negrine Ralph, Seeber Gilg, Jalail Carlos, Raycheva Lilia, Roka Jolan
ECREA 2010 – 3rd European Communication Conference. - 2010-01-01 -
”Bakom framgången lurar
förlusten”
Marie Grusell, Lennart Hast
Dagens Arena - 2010-01-01 -
"Sociala medier avgör inte
valet"
Marie Grusell, Lennart Hast
Svd.se Brännpunkt - 2010-01-01 -
Sociala medier ställer nya krav på
politiker
Marie Grusell, Lennart Hast
GP - 2010-01-01 -
Plånboksfrågor ersätter
ideologi
Marie Grusell, Lennart Hast
Aftonbladet - 2010-01-01 -
Partiers popularitetstävlan är olycklig för
demokratin
Marie Grusell, Lennart Hast
Resumé - 2010-01-01 -
More Cold Case Than Hot
spot
Marie Grusell, Lars Nord
Nordicom Review - 2010-01-01 -
Politik och kommunikation – a match made in
heaven?
Marie Grusell, Lennart Hast
Please copy med - 2010-01-01 -
Advertising – a natural part of the
everyday
Marie Grusell
Markeds Horisont - 2010-01-01 -
"Vad får man viska i örat på ett digitalt
mingel?"
Marie Grusell
Regeringskansliets interntidning - 2010-01-01 -
Strategic Communications Dynamics in the EP election in
Sweden.
Marie Grusell, Lars Nord
Paper presented at 2009 EP election Conference University Koblenz- Landau, Germany - 2009-01-01 -
Syftet är alltid att få
spinn
Marie Grusell, Lars Nord
- 2009-01-01 -
TV4 diskriminerar Sverige
Demokraterna
Marie Grusell, Lars Nord
Dagens Nyheter - 2009-01-01 -
Skiftande mediepreferenser för
annonser
Marie Grusell, Björn Danielsson
Svensk Höst - 2009-01-01 -
Reklam - en objuden gäst? Allmänhetens uppfattningar om reklam i morgonpress och
tv.
Marie Grusell
- 2008-01-01 -
No Political Ads Please, We are Swedish! A study of public opinions on emerging politcal advertising in
Television.
Marie Grusell, Lars Nord
IAMCR - 2008 Stockholm - 2008-01-01 -
Smygreklamen tänjer våra etiska
gränser
Marie Grusell
Göteborgs posten den 20/10 2008 - 2008-01-01 -
Reklamombudsmannen missar den farliga
reklamen
Marie Grusell
Resume - 2008-01-01 -
Advertising? Yes Please,But Only When It’s My
Choice.
Marie Grusell
Journal of Media Business Studies. - 2007-01-01 -
Ja till reklam - men bara när ja själv får
välja!
Marie Grusell
Weibull, Lennart och Holmberg, Sören (red) Du stora nya värld. Göteborg: SOM-institutet, Göteborgs universitet - 2006-01-01 -
Attityder till mediernas
reklam
Marie Grusell
Nypressat. Ett kvartssekel med svenska dagstidningsläsare - 2005-01-01 -
Svenskarnas inställning till
reklam.
Marie Grusell
I Weibull, Lennart och Holmberg, Sören (red) Lyckan kommer, lyckan går. Trettio kapitel om politik, medier och samhälle. Göteborgs universitet. SOM-rapport nr 36. - 2005-01-01 -
Journal of political
marketing
Marie Grusell
Journal of Political Marketing - 2002-01-01