Hoppa till huvudinnehåll
Bild
Porträttbild på Magnus Linton
Foto: Jessica Segerberg
Länkstig

Magnus Linton hjälper forskare att skriva bättre

Publicerad

Vad är en bra text? Den frågan lyfter författaren Magnus Linton vid ett webbinarium för medarbetare vid Göteborgs universitet. Målet är att forskare ska bli bättre på att berätta och nå ut med sina kunskaper.

Det produceras ofantliga mängder text vid svenska lärosäten. Bakom dem ligger ofta angelägen forskning, men många gånger saknas både kunskap och incitament att på ett levande sätt förmedla sina kunskaper till bredare kretsar. Detta vill författaren Magnus Linton ändra på.  

– Att skriva facktext är en kombinationskonst med kraft att snabbt förändra kunskap och tänkande – men vad är det som ska kombineras, med vilka redskap och med vilken ton? Här råder stor förvirring bland många ovana skribenter, säger han.  

Magnus Linton har genom åren skrivit en rad uppmärksammade reportage- och fackböcker och gav förra året ut skrivhandboken Text och stil – om konsten att berätta med vetenskap. Sedan i vintras jobbar han som skrivcoach för forskare i projektet ”Skriven mening”,  som drivs av Institutet för framtidsstudier och Riksbankens jubileumsfond.

Oavsett om man pratar avhandling, bredare sakprosaverk, tidningsessä, antologibidrag eller bara en vanlig anslagsansökan utmärks en levande text av ett antal saker, menar Magnus Linton, som på tisdagens webbinarium kommer att ta upp några av den bra textens nödvändiga ingredienser: renodlad poäng, intellektuella cliffhangers, effektiv citering och egen stil.

− Med rätt enkla medel och insikter kan stora framsteg göras av alla forskare som söker effektiva former för lustfyllt berättande, säger Magnus Linton.

Webbinariet ”Utveckla ditt skrivande” äger rum den 15 september kl. 09.30-11.30 och arrangeras av Centrum för hav och samhälle. Läs mer och anmäl dig här.

Läs mer om Text och stil – om konsten att berätta med vetenskap.

Skriven mening

Projektets syfte är att stimulera och diskutera kunskapsbaserad textproduktion med målsättningen att bidra till en långsiktig förbättring av svenska forskares skriftliga berättarkompetens riktad mot en bredare allmänhet och andra forskningsfält än det egna.

Läs mer om projektet.