Henric Benesch och Gunda Svedung
Foto: Gunnar Jönsson

J.A. Grundbergs stiftelse för möbelformgivning i trä

Till minne av sin morfar, snickarmästaren J. A. Grundberg, har Gunda Svedung gjort en donation som ska gå till studenter inom ämnet möbeldesign med inriktning mot trä. Hon har också skänkt ett omfattande möbelarkiv som är placerat på Campus Steneby.

Genom Gunda Svedungs donation om tre miljoner kronor har J.A. Grundbergs stiftelse för möbelformgivning i trä skapats. Stiftelsen kommer att dela ut stipendier till master- och forskarstudenter inom möbelsnickeri och trähantverk vid Konstnärliga fakulteten. Medel från stiftelsen kommer också kunna användas till strategiska utvecklingsprojekt med målet att utveckla verksamhet och forskningsmiljö inom området.

Gunda Svedung
Foto: Gunnar Jönsson

Möbelarkivet kommer att placeras på Campus Steneby och användas i undervisningen för att förstå, se och lära olika sammansättningstekniker, designutveckling och träkunskap.
— Tillgången till möblerna blir ett utmärkt referensmaterial för studenterna. De kan handgripligen studera hur snickeriet är utfört och på så sätt bygga på sin kunskapsbas. Att läsa och titta på bilder räcker inte långt, det är nödvändigt att få ta i möblerna och studera hur de är utförda, säger Torsten Hild, professor i möbeldesign vid Enheten för design och konsthantverk i Steneby.

Arkivet består av ett tiotal pjäser, däribland stolar, bänkar, kökssoffor och bord men även en del traditionella verktyg och snickeritillbehör.
— Normalt sett är arkiv enbart för att titta på och inte undersöka rent fysiskt, så det är väldigt tacksamt att vi har fått tillåtelse att ta i dem och använda dem rent praktiskt.

”De har alltid använts och varit med i livet”

J.A. Grundberg

— Jag är glad att möblerna inte bara blir utställningsföremål utan ska användas av studenter och andra som vet hur man hanterar trä. De har alltid använts och varit med i livet, berättar Gunda Svedung.

— Det är extra roligt att de kom till Konstnärliga fakulteten eftersom morfar läste vid Slöjdföreningens skola.

Gunda Svedung är uppvuxen med sin morfars möbler. Möbelarkivet som hon donerat utgörs helt och hållet av föremål ritade och tillverkade av J. A. Grundberg. De har varit i Gunda Svedungs eller hennes systers ägo sedan morfadern gick bort 1962 och i många fall har de fungerat som vardags- och bruksmöbler.

— Vi är enormt tacksamma för Gundas generösa donation. Privata donationer, som denna, är oerhört viktiga för oss. De möjliggör sådant som vi normalt inte har muskler att göra och det är värdefullt för oss att stärka våra band med aktörer utanför akademin, säger Henric Benesch, dekan vid Konstnärliga fakulteten.

J.A. Grundberg

Johan Alfred Grundberg föddes 1873 och växte upp i Munkedal under enkla förhållanden. 1888–1889 läste han vid Slöjdföreningens skola (som bildades 1848 och efter den del namnbyten och ombildningar slutligen kom att införlivas i vad som idag är HDK-Valand). Innan han startade sin egen möbelverkstad i Göteborg så jobbade han bland annat för den välrenommerade möbelfirman A. Selander & Söner.

1899 flyttade han tillsammans med sin fru till ett nybyggt hus, intill där Överåsvallen ligger idag. Då hade han verkstad både i huset och tillsammans med en annan möbelsnickare på Stampgatan. När det samarbetet upphörde flyttade han hela sin verksamhet till sitt hem där han, utöver att rita och tillverka möbler till kunder, skapade möbler till sig själv och sin fru och deras fem döttrar. Under sin verksamhetstid utvecklades J. A. Grundbergs möbelstil i takt med trenderna och ändrades från eklekticism och jugend till funkis, samtidigt som han alltid behöll en personlig stil.

Gunda Svedung har skrivit en bok om sin morfar, Möbelsnickaren J. A. Grundberg. Efter idogt arbete i arkiv och på muséer har hon kunnat sammanställa en så komplett bild av hans liv och livsverk som möjligt.