Ulla Eriksson-Zetterquist är föreståndare på Gothenburg Research Institute och professor i företagsekonomi.
Ulla Eriksson-Zetterquist är föreståndare på GRI.
Foto: Hillevi Nagel

“Hedrande och spännande”

Artificiell intelligens och energieffektivitet inom sjöfarten. Två av de områden inom vilka Ulla Eriksson-Zetterquist på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet vill se mer forskning framöver. Med tanke på att hon nu valts in som ny medlem i RISE forskningsråd så har hon goda möjligheter att påverka den utvecklingen.

– Det här känns fantastiskt roligt.

Ulla Eriksson-Zetterquist är stolt och glad över det faktum att hon nu blir det senaste tillskottet i RISE forskningsråd.

Tillsammans med rådets övriga 21 medlemmar blir hennes uppgift att verka för att näringslivet ska ha ett inflytande över inriktningen på forskningsinriktningen och strategin inom det statliga forskningsinstitutet RISE.

Samverkan viktigt för forskningen

Syftet med RISE är bidra till att näringslivet är konkurrenskraftigt och ett hållbart samhälle, och det sker i samverkan med företag, den offentliga sektorn och akademi.

Just det här med samarbete är något som är viktigt för forskningen, menar Ulla Eriksson-Zetterquist.

Hon är föreståndare för forskningsinstitutet Gothenburg Research Institute (GRI) på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet där mycket av forskningen sker i samverkan mellan olika discipliner.

– Utbyte av kunskap skapar dynamik. Att vara en del av RISE forskningsråd ser jag också som en möjlighet att samverka med forskningsansvariga från andra organisationer. I och med att forskningsrådet kombinerar ledamöter både från industri och akademi, blir resultatet en spännande mötesplats som ger mer inblickar i aktuella forskningsfrågor från olika sammanhang, säger hon.

Potential för mer samarbete

Ulla Eriksson-Zetterquist ger flera exempel på områden där hon ser potential för stärkt samverkan mellan Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och RISE.

– Från Handelshögskolans sida ser vi framför allt till samordning kring forskning rörande Health Governance. Inom framför allt AI och marina frågor som sjöfartens energieffektivitet, finns en rad studier vid Gothenburg Research Institute där det är angeläget att dela resultaten med många, och med det som grund fortsätta med ytterligare studier med nya samarbetspartners.