”Han gick in i garderoben igen”: ny rapport om äldre LGBTI-personer i Norden
Kunskap saknas om erfarenheter och behov hos äldre LGBTI-personer i Norden. Det visar NIKKs nya rapport ”Han gick in i garderoben igen” som handlar om äldre LGBTI-personers levnadsvillkor och möten med vård och omsorg.
Sammanfattning av rekommendationer
I det vardagliga mötet
- Ökad kunskap behövs inom vård och omsorg: Om olika erfarenheter och behov inom gruppen LGBTI, om kön och sexualitet i ett normkritiskt perspektiv och om LGBTI-rättigheter och -historia.
- Vårdens bemötande behöver vara respektfullt och fördomsfritt, så att personer känner sig trygga, välkomna att vara öppna med sin identitet och blir bekräftade i vilka de är.
På organisationsnivå
- Fysisk miljö och praktiker kan bidra till känslor av inkludering eller exkludering. Symbolisk representation, könsneutrala toaletter och formulär som möjliggör LGBTI-identiteter är exempel. Så även respekt för integritet och privatliv samt rutiner för att hantera diskriminering.
- Samverkan kan förbättras mellan vård- och omsorgsaktörer, men även med andra aktörer, exempelvis de som arbetar med initiativ för att motverka psykisk ohälsa och social isolering bland äldre.
- Ett personcentrerat förhållningssätt är att föredra eftersom ”lika-behandlingsperspektivet” riskerar att utgå från heteronormativitet. Syftet är att förflytta makten till brukaren i vårdmötet. Däremot får det inte innebära att ansvar för utbildning och information hamnar på brukaren.
På strukturell nivå
- Äldre LGBTI-personer behöver finnas representerade i policydokument och ett fortsatt antidiskrimineringsarbete bedrivas inom samhällets alla områden för att främja äldre LGBTI-personers hälsa.
- Preventionsarbete mot hiv, sexuellt överförbara sjukdomar samt suicid bör inkludera en äldre målgrupp.
- Transvården behöver bli mer tillgänglig och utformad för brukarna. Den behöver även ett kunskapslyft samt undvika ålderistiskt bemötande.
Professionsutbildning och fortbildning
- Arbetsvillkoren inom vård och omsorg behöver förbättras för att möjliggöra ett gott bemötande och kunna arbeta normkritiskt i vården och omsorgens vardag.
- Livsloppsperspektiv på LGBTI-personers livsvillkor, hälsa och åldrande behöver implementeras som lärandemål i hälso- och socialvetenskapliga professionsutbildningar.
- Studiestödjande strukturer och en normkritisk inventering av existerande läromedel samt av hur kunskap om LGBTI-perspektiv, livslopp, vård och omsorg ingår i dessa behövs.
- Det behövs resurser för utveckling av forskningsbaserad kurslitteratur på nordiska språk, där kunskap om LGBTI-perspektiv, livslopp, vård och omsorg ingår.
- Kunskap om marginaliserade livsloppserfarenheter, åldrandevillkor och behov behöver ingå i läroplanen och följas upp i gymnasiala vård- och omsorgsutbildningar. Det behöver även ingå som en integrerad del i fortbildning för yrkesverksamma, särskilt kunskap om transerfarenheter och intersexerfarenheter måste lyftas fram och prioriteras.
- Civilsamhällssektorn bör tillföras långsiktig finansiering för sitt arbete med att bättra äldre LGBTI-personers livsvillkor genom sociala och utbildningsriktade insatser.
Forsatt forskning
- Mer kvantitativ såväl som kvalitativ kunskap om äldre LGBTI-personer behövs. Fler longitudinella studier kan även underlätta analyser om kausala effekter för gruppen äldre LGBTI-personer och vilka effekter som kohort respektive generation har i relation till detta.
- Kunskapen om LGBTI-personer i Finland och Island, samt Färöarna, Grönland och Åland är bristfällig och behöver förbättras, inte minst kunskapen om äldre intersexpersoner.
Område
Hälsa &
medicin