Alice i gul tröja och keps står framför en tegelvägg
Alice Knap är grundare och VD på HUJ. Tillväxt har präglat HUJ under 2021. Från att ha sålt i 240 butiker i början av året, finns nu produkterna i 700 butiker runt om i landet och företaget sysselsätter sjutton personer.
Foto: HUJ

Från startup till scaleup med veganskt pålägg

Med en affärsidé som ligger rätt i tiden och en utbildning i ekonomi i ryggen vågade Alice Knap göra verklighet av sin vision. Hennes företag HUJ gör växtbaserade smörgåspålägg – och har just påbörjat sin uppskalningsresa.

En riskaka med margarin och salt. Det var Alice Knaps frukost en morgon för fem år sedan, och startskottet för den idé som idag sysselsätter henne och ett femtontal personer: det måste finnas något godare att ha på mackan för den som vill äta växtbaserat.

Alice i grön tröja håller en flagga som det står HUJ på
"Det är en ynnest att få arbeta med sin passion, att förenkla för människor som vill äta växtbaserat och samtidigt vara med och skapa något från början", säger Alice Knap
Foto: HUJ

Sagt och gjort, Alice och hennes dåvarande man började experimentera med smaker och texturer och fram växte två vegetariska pastejer under namnet HUJ. Efter många månader av produktutveckling och provsmakande lanserades pålägget småskaligt 2018. I dag består sortimentet även av en vegansk färskost, och HUJ har letat sig ut från de första lokala matbutikerna till hundratals butiker i hela Sverige.

– Vi har en produkt i ett växande segment som många handlare tror på, det har förstås underlättat för oss. Många handlare håller med oss om att vi bara är i början av vegoskiftet, säger Alice Knap.

Fick testa kunskaperna i praktiken

Att det faktiskt är fullt möjligt att starta och driva eget företag visste hon sedan innan. Efter sin examen från Handelshögskolan i Göteborg drev Alice Knap ett städföretag under två år.

– RUT-avdraget hade precis kommit och jag såg på företaget lite som ett projekt och en spännande möjlighet. Det var ganska låg tröskel att köpa en bil, dammsugare och annat som behövdes. Social hållbarhet var en viktig del av vår affärsidé, vi anställde enbart unga som inte hade haft ett jobb innan på grund av den höga ungdomsarbetslösheten, säger hon. Här, i sitt eget företag, fick hon testa på mycket av det hon studerat i praktiken: bokföring, marknadsföring, ledarskap, uppföljning och kundhantering.

– Det var lärorikt och utvecklande, och öppnade upp för insikten att det går att driva eget och att det finns mycket med det som är roligt.

Sin examen tog hon från Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram (SMIL) på Handelshögskolan. Här läste hon bland annat miljövetenskap och företagsekonomins grunder, och valde sedan att läsa uthålligt företagande för sin kandidatexamen.

– När jag sökte var jag bara 18 år, och tänkte att jag nog skulle jobba som miljökonsult och hjälpa företag att bli mer hållbara. Företag har stor påverkan på både vårt samhälle och klimatet, och jag ville jobba med det på något sätt. Men nu blev det inte riktigt så i slutändan, även fast hållbarhet är en viktig personlig motivator i mitt jobb idag.

Att ha en grundläggande förståelse för företagsekonomi har varit viktigt, inte minst för att känna att man har koll på hur allt hänger ihop.

– Det kan låta basalt, men när jag träffar andra som inte har den kunskapen med sig sedan innan så förstår man vilket försprång det är.

Scaleup-fasen spännande

Efter en period som ekonom jobbade Alice Knap som konsult, bland andra med statliga riskkapitalbolaget Almi, som stöttar startups och tillväxtföretag med lån och affärsutveckling. Här fick hon träffa många nystartade företag och höra deras berättelser.

– Jag lärde mig mycket om hur det är att driva företag om man har tillväxtambitioner.

Och tillväxt är just vad som präglat HUJ under 2021. Från att ha sålt i 240 butiker i början av året, finns nu produkterna i 700 butiker runt om i landet och företaget sysselsätter sjutton personer.

– Nu är vi ingen startup längre, utan i en scaleup-fas. 2021 var första året på den resan. Det är spännande, måste jag säga. Utmaningarna slutar inte att komma i takt med att man växer, de blir snarare större för att skalan är större. Men det känns jätteroligt, framför allt att vi är ett litet team som gör det här ihop. De första åren var jag mycket själv, eftersom det bara var jag som arbetade operativt.

Var inte rädd för att be om hjälp och råd från andra

För den som tar steget att satsa på sin affärsidé, har Alice Knap en rad erfarenheter att dela med sig av. Inte minst kring hur man knyter kontakter och får bukt med den där känslan av ensamhet i en uppstartsfas:

– Var inte rädd för att be om hjälp och råd från andra. Särskilt om man, som jag, inte kommer ifrån branschen sedan tidigare. Folk älskar att hjälpa till. Sedan behöver man själv sålla bland råden och fatta beslutet själv, för det är inte ovanligt att folk kommer med helt motstående råd!

Det är även viktigt att hitta sitt ”varför”, och ha en passion för sin idé och produkt. Det kommer att dyka upp tillfällen under resans gång då det känns motigt.

– Då är det bra att ha ett motto eller ett tydligt mål med varför man gör det man gör, för att man ska orka lite till. Själv kan jag inte tänka mig ett roligare jobb än att driva HUJ, och det är en ynnest att få arbeta med sin passion, att förenkla för människor som vill äta växtbaserat och samtidigt vara med och skapa något från början.

TEXT: Lisa Stevik

Om Alice Knap

Ålder: 31 år.
Studerade: Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram (SMIL)
Bor: På landet utanför Alingsås.
Gör: Grundare och VD på HUJ.
Det bästa med mitt jobb: Mina fantastiska kollegor och möjligheten att få vara med och bygga något från scratch.