Abstrakt konfetti

Erika Majoros och Leah N. Glassow vinner IEA Research Award 2023

Varje år delar IEA ut två priser till forskare som har använt organisationens data i sina undersökningar. Årets mottagare kommer båda från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet.

Erika Majoros

IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) ansvarar bland annat för de stora internationella studierna TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) och PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study). För att lyfta fram forskning som på ett förtjänstfullt sätt nyttjar organisationens data har IEA instiftat två pris.

I slutet av september stod det klart att 2023 års ”Bruce H. Choppin Memorial Award” går till Erika Majoros för hennes doktorsavhandling Linking Recent and Older IEA Studies on Mathematics and Science. I avhandlingen länkar hon gamla internationella kunskapsundersökningar i matematik och naturvetenskap till resultaten i TIMSS. Ett resultat av Majoros arbete är att det nu går att jämföra kunskapsresultat ända från 1960-talet.

Leah N. Glassow

Det motsvarande priset för bästa paper, ”Richard M. Wolf Memorial Award”, tilldelas Leah N. Glassow för hennes artikel Socioeconomic Sorting of Teacher Qualifications Exacerbate Mathematics Achievement Inequity? Panel Data Estimates from 20 years of TIMSS. Leah N. Glassow har använt data från TIMSS för att undersöka om fördelningen av kvalificerade lärare är en faktor som ökar skillnaderna i prestation mellan olika socioekonomiska grupper. Resultaten visar att fördelningen av utbildade lärare till viss del kan förstärka ojämlikhet i prestation och att socioekonomisk skolsegregation är en tydligt påverkande faktor.

Text: Kristina Modigh