Foto: Evelina Rönnbäck

Dialog och samverkan på Mänskliga Rättighetsdagarna

Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet är en av medarrangörerna när Mänskliga Rättighetsdagarna går av stapeln den 23-25 november på Helsingborg Arena. Forskare från fakultetens institutioner deltar i flera programpunkter på årets tema: ”Rätten till utbildning och arbete”.

Mänskliga Rättighetsdagarna (MR-dagarna) är Europas största samverkansarena för mänskliga rättigheter och en mötesplats för akademi, politik, förvaltning, civilsamhälle, gymnasieelever, studenter och allmänhet.

Peter Johansson är lärare och forskare vid Göteborgs universitet.
Foto: Gunnar Jönsson

Peter Johansson arbetar som lärare och forskare vid Institutionen för globala studier. Tillsammans med Kristina Sehlin MacNeil från Umeå universitet håller han panelsamtalet Rätten till arbete och utbildning i och om Sápmi under MR-dagarna i Helsingborg.

Varför är årets tema viktigt?
– Det som är särskilt intressant med årets tema är att kunna belysa rätten till arbete och rätten till utbildning tillsammans. Möjligheten att få ett arbete är oftast avhängigt utbildning, och samtidigt bidrar ett arbete vanligen till lärande. Att diskutera de båda samtidigt ger en djupare förståelse av hur mänskliga rättigheter är sammanlänkade och beroende av varandra, säger Peter Johansson.

Fakultetens övriga programpunkter handlar till exempel om rätten till utbildning och tillgång till kultur för nationella språkliga minoriteter, hur transnationella företag tar ansvar för mänskliga rättigheter, samt rätten till utbildning i kristider, med särskilt fokus på Ukraina.

Camille Parguel är fakultetens samordnare för MR-dagarna.

Varför är Samhällsvetenskapliga fakulteten medarrangör till MR-dagarna?
– Mänskliga rättigheter är en viktig del av forskningen vid Göteborgs universitet. För oss är det viktigt att delta i organiseringen av ett storskaligt forum som MR-dagarna eftersom det bidrar till att skapa en dialog mellan vår forskning och det arbete som utförs av yrkesverksamma inom mänskliga rättigheter och den bredare allmänheten, säger Camille Parguel, doktorand vid Institutionen för globala studier och samordnare för fakultetens arbete med MR-dagarna.

–  Fakulteten erbjuder också utbildning i mänskliga rättigheter på avancerad nivå i flera olika masterprogram. Som huvudarrangör är vi angelägna om att skapa en plats där människorättsstudenter kan bredda sina horisonter och nätverka med aktivister, företag eller offentliganställda som arbetar med människorättsfrågor, säger Camille Parguel.

Studievägledare, studenter och lärare från fakultetens utbildningar inom mänskliga rättigheter kommer att vara på plats i universitets monter. Tveka inte att prata med dem om du har några frågor, eller vill veta mer om studier och forskning inom mänskliga rättigheter vid Göteborgs universitet.

TEXT: Linda Genborg, kommunikatör vid Institutionen för globala studier.