Catarina Coquand blir Årets alumn vid IT-fakulteten

Catarina Coquand, dekan för fakulteten för teknik och samhälle vid Malmö högskola, har utsetts till Årets alumn vid IT-fakulteten vid Göteborgs universitet.

Catarina Coquand är alumn från en föregångare till Datavetenskapligt program vid Göteborgs universitet, det som då hette Matematikerprogrammet med datavetenskaplig inriktning. Catarina har även sin doktorsexamen i datalogi från universitetet.

Motiveringen för utmärkelsen:

"Catarina Coquand tilldelas utmärkelsen Årets Alumn 2015 för sitt arbete med ledarskap och pedagogisk utveckling inom IT-området i Göteborg. Som ledare för ett femårigt projekt har hon utvecklat civilingenjörsprogrammet i informationsteknik, IT-programmet, vid Chalmers tekniska högskola. I denna roll och senare som engagerad prefekt på institutionen för data- och informationsteknik, har Catarina Coquand medverkat till att sätta ämnesområden som software engineering och interaktionsdesign på den akademiska kartan i Göteborg."

Utmärkelsen kommer att delas ut vid IT-fakultetens Avslutningsceremoni, 10 juni 2015.