Bo Rothstein
Bo Rothstein, en av mottagarna av H.M. Konungens medalj 2021.
Foto: Johan Wingborg

Bo Rothstein får medalj av kungen

På nationaldagen meddelande kungahuset årets medaljförläningar. Bland mottagarna av H.M. Konungens medalj finns professor Bo Rothstein.

I ett pressmeddelande den 6 juni 2021 tillkännagav kungahuset vilka som får ta emot H.M. Konungens medalj för särskilda förtjänster samt medaljen Litteris et Artibus för framstående konstnärliga insatser inom främst musik, scenisk framställning och litteratur.

Statsvetaren Bo Rothstein får H.M. Konungens medalj av 8:e storleken i Serafimerordens band för betydande insatser inom det statsvetenskapliga forskningsområdet.

– Det känns mycket hedrande att Riksmarsalkämbetet föreslagit mig till och kungen därefter beslutat tilldela mig denna utmärkelse. Förhoppningsvis innebär det att den forskning jag bedriver tillsammans med mina kollegor vid Quality of Government-institutet kommer än mer till allmänhetens kännedom.

Quality of Government-institutet vid Göteborgs universitet grundade Bo Rothstein tillsammans med statsvetarkollegan Sören Holmberg år 2004. Institutet har blivit världsledande på forskning om korruption och samhällsstyrningens kvalitet och betydelsen av opartiska och okorrumperade institutioner.

Bo Rothstein har också bidragit såväl nationellt som internationellt i forskningen inom exempelvis välfärdspolitik, social tillit och intresseorganisationer, och är en flitig debattör i aktuella samhällsfrågor.

En medaljförläningsceremoni planeras till hösten, skriver kungahuset i sitt pressmeddelande.