Beslut från SAN i oredlighetsärende

Statens ansvarsnämnd, SAN, har nu prövat avsked av en professor vilket rektor begärt efter att i somras ha fällt den aktuella professorn för oredlighet i forskning. SAN har beslutat att inte gå på universitets linje utan avskriver ärendet.

Det var den 26 juni i år som rektor Eva Wiberg fällde en professor för oredlighet i forskning. Samtidigt inleddes en arbetsrättslig process mot den aktuella professorn och rektor begärde att Statens ansvarsnämnd skulle pröva en begäran om avsked.

SAN har nu prövat begäran och har idag den 21 december, informerat Göteborgs universitet om sitt beslut. Av beslutet framgår att SAN inte finner tillräcklig grund för avsked utan avskriver ärendet.

– Jag konstaterar att SAN går på en annan linje än vad universitetet har föreslagit. Jag ska nu noga läsa SAN:s beslut och motivering, säger Eva Wiberg.

En professor vid Göteborgs universitet fälls för oredlighet i forskning (26 juni 2018)