Retoriska och romantiska affektiva strategier i musikaliska framföranden
Kort beskrivning
I detta projekt deltar konstnärliga musikforskare, musiker och forskare i musikvetenskap och litteratur. I projektet utforskar vi den affektiva potentialen i musik, och möjligheterna till emotionell delaktighet för både utövare och lyssnare i musikaliska framföranden. Vi undersöker de konstnärliga möjligheter som skapas genom att iscensätta de affektiva praktiker och estetiska attityder som hörde till musikaliska framföranden i dels sjuttonhundratalets sensibilitetskultur, dels den tidig-romantiska kulturen. Vi studerar hur attityder och beteenden från en specifik estetisk kultur kan påverka vår upplevelse av musik från den kulturen. Vi intresserar oss särskilt för de dynamiska transformationer som framkallas och förstärks av musiken samt de affektiva interaktionerna mellan samtliga deltagare i framförandet.
Deltagare
- Prof. fil. dr. Maria Bania, Högskolan för scen och musik
- Fil. dr. Tilman Skowroneck, Högskolan för scen och musik
- Prof. fil. dr. Paul Goring, Department of Language and Literature Faculty of Humanities, NTU
- Rastko Roknic, frilansmusiker
- Ellie Nimeroski, docartes
- Prof. fil. dr. Matthew Pritchard, University of Leeds
- Prof. em. fil. dr. Randi Margrete Selvik, NTNU
- Øyvor Volle, Högskolan för scen och musik och GöteborgsOperan
- Magnus Pehrsson, GöteborgsOperan
- Frida Bromander, frilansmusiker
Vetenskaplig artikel
Titel: Bania & Skowroneck, “Affective practices in mid-18th-century German music-making: reflections on C. P. E. Bach’s advice to performers.” i Early Music