Intravenöst narkotikamissbruk bland minderåriga och barnets bästa: livsupplevelser, stöd och politiska ramar i höginkomstländer

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektets storlek
Projekttid
2021 - 2023
Projektägare
Global hälsa och folkhälsa, Avdelningen för samhällsmedicin och folkhälsa, Institutionen för medicin, Göteborgs universitet

Kort beskrivning

Projektet är komparativt och utgår ifrån ett barnrättsperspektiv. Tre europeiska höginkomstländer är i fokus; Sverige, Schweiz och Wales. Genom en integrerad kombination av kvantitativa och kvalitativa metoder, som jämförande juridisk och policy analys, undersöker vi följande frågeställningar:

1) Hur många minderåriga injicerar narkotika, vad är den genomsnittliga debutåldern, och vilka typer av droger och injektionspraktiker praktiseras?

2) Vilka individuella och sociala faktorer påverkar tidig injektionsdebut i höginkomstländer, och vilka hälsomässiga och sociala skador uppstår?

3) Vilka stödbehov syns och hur kan vårdtjänster utformas för att efterleva principen om “barnets bästa”?

4) Hur kan den juridiska och policymässiga utformningen stödja eller hindra målsättningen om att bäst möta behov och rättigheter hos unga som injicerar?

Bakgrund

Ungefär 11.3 miljoner människor runt om i världen injicerar droger. Inom den här populationen så är injicering bland personer under 18 år en dödvinkel i forskning, politik och praktik. De flesta länder har inte någon beräkning av hur många unga människor det handlar om och vi vet litet om dynamikerna kring injektionsdebut.

Det saknas också kunskap om unga intravenösa droganvändares livssituation och vårdbehov. Skadebegränsningsinsatser, som till exempel sprututbyte, har för det mesta utvecklats baserad på kunskap om vuxna personer med missbruksproblem.

Teoretiska, praktiska, etiska och juridiska utmaningar relaterade till skademinimerande insatser för minderåriga personer, som beaktar deras egna önskemål och intressen, förblir obemärkta.