Person håller i mobiltelefon
Foto: Paul Hanaoka

Ett skifte mot masspersonalisering av produkter och tjänster inom modehandeln – vad blir implikationerna?

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2023 - 2026
Projektägare
Projektet är huvudsakligen placerat på Högskolan i Borås. Medel för kommunikation och konferenser är placerad på GRI, GU

Kort beskrivning

Det övergripande målet med detta projekt är att fastställa hur företag kan utforma personalisering av produkter och tjänster för att påskynda en övergång mot mer hållbar produktion och konsumtion. Tidigare studier inom detaljhandeln har identifierat att mass personalisering utgör en fjärde industriell revolution, som kommer att ha stora implikationer på framtida handel och konsumtion. Personalisering handlar om att öka försäljning och konverteringsgrader genom skräddarsydda lösningar för produkter, tjänster och hemsidor. Samtidigt visar forskare inom miljövetenskap hur vi överskrider planetens gränser, och därför behöver ta hållbarhetsaspekter i beaktning när vi utformar lösningar för framtida företagande.

Gabriella Wulff om projektet

Vilka företag samarbetar du med i det här projektet och vad är det som gör att dom är relevanta för projektet?

”Jag samarbetar med tre olika typer av företag i projektet. För det första, företag som på ett eller annat sätt jobbar med personalisering av kläder, alltså de som erbjuder en skräddarsydd eller måttbeställd produkt till kund. För det andra, företag som stöttar klädbranschen med tekniska lösningar för att möjliggöra måttbeställda plagg eller tjänster i större skala. Det kan till exempel vara företag som med hjälp av AI och algoritmer kan beräkna kroppsmått eller de som stöttar branschen med rekommendationstjänster online för att hitta rätt storlek på redan färdiga plagg. För det tredje samverkar jag med mer traditionella företag och andra aktörer inom näringslivet, för att tillsammans hjälpas åt att identifiera vad som är viktigt att forskning kikar vidare på.”

Foto: Charles Deluvio/Unsplash

- Vilka är dom stora förändringar som masspersonalisering för med sig och som ibland benämns som en ”fjärde industriell revolution”?

”Den fjärde industriella revolutionen bygger till stor del på att med hjälp av teknisk utveckling som skett de senaste åren hitta nya sätt att producera och konsumera på. Det handlar till exempel om molntjänster, blockchain teknologi, artificiell intelligens, Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR), automation och 3D printing. Tillsammans innebär de här teknologiska framstegen en möjlighet att förändra sättet vi lever och verkar på. Bland annat förväntas industrin ställa om till personalisering av varor och tjänster i högre utsträckning och mer on-demand produktion, vilket i så fall skulle innebära ett skifte från nuvarande sätt att massproducera och masskonsumera.”