Algskördning

Vetenskapsfestivalen: Sjömat framtidens mat, marint vattenbruk

Naturvetenskap & IT
Populärvetenskap

Är du intresserad av mat från havet? Passa då på att besöka utställningen "Sjömat-framtidens mat: Marint vattenbruk", som är en programpunkt under årets Vetenskapsfestival. Där får du lära dig mer om bland annat olika tekniker för att odla fisk, sjögurkor, alger, ostron och musslor.

Utställning
19 apr 2024 - 20 apr 2024
Nordstan, Göteborg

Medverkande
Kristina Snuttan Sundell, SWEMARC & Blå mat, Inst. för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet
Jonathan Roques, SWEMARC, Inst. för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet
Marica Andersson, SWEMARC & Blå mat, Inst. för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet
Raneesha de Fonseka, SWEMARC, Inst. för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet
Lisa Jönsson Bergman, SWEMARC, Inst. för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet
Ellen Schagerström, SWEMARC, Inst. för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet
Carl-Johan Skogh, SWEMARC, HDK-Valand, Göteborgs universitet
Ingen föranmälan krävs.

Framtidens mat odlas i vatten

Vattenbruk innebär odling av olika sorters djur och alger i vatten. I utställningen visar vi mångfalden av vattenbrukstekniker och arter, från både saltvatten och sötvatten, som finns i Sverige idag - men också de som ligger i framtiden.

Varmt välkomna!

Läs mer om Nationellt centrum för marin vattenbruksforskning, SWEMARC, som har som målsättning att genom tvärvetenskaplig och samhällsengagerande forskning öka odlingen av mat från havet på ett hållbart sätt.

Läs gärna våra "25 Svar", där våra forskare ger svar på många av de frågor som de möts av när de är ute och pratar om vattenbruk runt om i Sverige.