Grafisk design I blått och vitt med texten Testing, Testing, Testing, Etta-tvåa, etta-tvåa

Testing, Testing, Testing. Etta-tvåa, etta-tvåa

Kultur & språk

Förstaårsstudenterna på masterprogrammet i fri konst ställer ut på Kulturhuset Bergsjön. I utställningen visas utvalda exempel från studenternas konstnärliga experimentfaser.

Utställning
11 maj 2024 - 26 maj 2024
Plats
Kulturhuset Bergsjön, Bergsjöns Kulturhusväg 4A

Konstnärer testar olika processer när de utvecklar sina konstprojekt. Det är dessa experimentfaser som formar hur deras projekt kommer att bli. Konstnärernas försök förblir vanligtvis osynliga för allmänheten och konventionella utställningar tenderar att fokusera mer på att ställa ut ”färdiga” konstverk än på att visa experimentfasen. Den här utställningen försöker vända på detta.

Varje enskilt projekt utvecklas på ett unikt sätt över tid, med beslut som markerar återkommande faser i utvecklingen. I utställningen visas utvalda exempel från de senaste faserna i varje students projekt, som visar aspekter från deras konstnärliga förhållningssätt till ämnena de valt. De tar sig olika uttryck, som skulpturer, videovisningar och diskussioner, liveframträdanden och installationer med blandade medier, förslag på interventioner i institutionella praktiker, funna objekt som gjorts berättande, hängande målningar och broderier och en essäistisk videoprojektion. Konstverken finns på olika platser i Kulturhuset och ställs ut vid olika tillfällen. Flera av projekten har utvecklats genom workshops tillsammans med boende i Bergsjön och besökare på Kulturhuset Bergsjön.

Några av de ämnen som undersöks i utställningen är: samspel mellan gräsrotsorganisationer, institutionella praktiker och migrationspolitik i Bergsjön, queera dödsfall, begravningsriter och omsorg, genuspolitik och romantiska relationer med cis-män samt unga kvinnors motstånd mot ojämställdhet och konservativ politik.

Vernissage: lördag 11 maj, 11.00-18.00

Utställande studenter: Marie Bergqvist, Irma Beširević, Julia Florentzi, Rikke Bogetoft Jensen, Sebastian Lavin, Kinga Molińska, Jakob Niedziela, Vanja Qvarfordt, Bubbles Taboo, Maxine Victor and Shunda Wan.

Utställningen är kostnadsfri och öppen för allmänheten.

Läs mer om utställningen i dokumentet nedan.