Retorik och skolans demokratiska uppdrag

Kultur & språk

Varför försvann retorik från skolan - under en historiskt kort period - och varför har det nu kommit tillbaka? Vad kan och bör retorikämnet i skolan handla om? Kan det finnas kopplingar mellan retorik och lärarnas demokratiuppdrag? Anders Sigrell, professor i retorik vid Lunds universitet, gästar Retorikcentrum.

Föreläsning
25 apr 2023
Plats
Sal J336 på Humanisten, Renströmsgatan 6.
Kostnad

Medverkande
Anders Sigrell, professor i retorik vid Lunds universitet
Arrangör
Retorikcentrum
Anders Sigrell, professor i retorik vid Lunds universitet
Anders Sigrell, professor i retorik vid Lunds universitet.

Retorik är sedan 2011 en central del av innehållet på svenskämnet på gymnasiet. År 2023 beslöts om en övergång från kursbetyg till ämnesbetyg. En konsekvens av detta blir att retorik också blir ett eget ämne. Varför försvann retorik - under en historiskt kort period - och varför har den nu kommit tillbaka? Vad kan och bör retorikämnet i skolan handla om? T.ex. så har alla lärare i Sverige ett dubbelt uppdrag, kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget. Kan det finnas kopplingar mellan retorik och demokratiuppdraget?