Valeria Villegas Lindvall
Foto: Martin Gustafsson

Låt oss bränna allt! Samtida mexikansk skräckfilm som en utmaning till kolonialitet

Kultur & språk

Spansk titel: Incendiémoslo todo. El cine de horror mexicano contemporáneo como subversión anticolonial. Gästföreläsning av Valeria Villegas Lindvall. Alla intresserade är välkomna!

Föreläsning,
Seminarium
21 sep 2023
Sal C254, Humanisten, Renströmsgatan 6

Språk: spanska, med Powerpoint på engelska
Institutionen för språk och litteraturer

Seminariet ska se över möjligheter att utmana koloniala mönster i samtida mexikanska skräckfilmer. Samtalet fokuserar på utmaningar och störningar i maktstrukturer gällande genus och sexualitet via estetiska val i Tenemos la carne (We Are The Flesh, 2016) och La región salvaje (The Untamed, 2016). I övrigt reflekterar vi gällande frågan om punk och folk horror i Huesera (The Bone Woman 2022), såväl som i andra relaterade filmer. Diskussionen använder sig av viktiga dekoloniala och antikoloniala metodologier från ett latinamerikanskt perspektiv för att understryka sin oerhörda relevans inom audiovisuell kultur från och om regionen, samt att framhäva annars bortsedda epistemologier.