Bild på biton
Foto: Pexels

Bitcoin, bits och andra nästanpengar

Samhälle & ekonomi

Hur digitaliseringen förändrar inte bara vår användning av pengar utan också hur nya pengar förändrar samhället.

Föreläsning
30 aug 2024

Göteborgs universitet

Under 2000-talet har vår användning av kontanter minskat kraftigt i Sverige, i takt med att Swish och andra digitala betalningsformer har blivit en naturlig del av människors vardag. Men spelar det någon roll hur vi betalar vår mat eller vår spårvagnsresa? Vad betyder det för vår ekonomi och för vårt samhälle i stort när en typ av pengar ersätts av en annan? Det är inte första gången i historien som det dyker upp nya former av pengar, men vad kan historien lära oss om sådana förändringar?

Medverkande
Oskar Broberg, universitetslektor, Avdelningen för ekonomisk historia, Göteborgs universitet
Viktor Elliot, universitetslektor, Företagsekonomiska institutionen, Göteborgs universitet
Klara Järgenstedt