Containerfartyg på ett hav med is
Foto: Jean Landry/Shutterstock

Arktis – hot och möjligheter i en geopolitisk framtid

Hållbarhet & miljö

Jubileumsseminarium om Arktis – Nordens bakgård – som står inför stora förändringar. Den 6 december riktar Handelshögskolan strålkastarljuset mot sjöfart, säkerhetspolitik och polarforskning och uppmärksammar också Otto Nordenskjöld, polarforskare och Handelshögskolans förste rektor.

Seminarium
6 dec 2023
Handelshögskolan, Malmstensalen, Göteborg

De allt snabbare klimatförändringarna ritar om kartan i Arktis. Tidigare än vi anar kan den mytomspunna Nordostpassagen bli tillgänglig för kommersiell sjöfart, vilket avsevärt skulle förkorta sjövägen till och från Asien. Göteborgs hamn skulle då komma närmare de asiatiska marknaderna.

Rysslands anfallskrig mot Ukraina har satt ytterligare fokus på sjövägarna i norr. Ett allt mer isolerat Ryssland ökar landets beroende av Kina, som länge har haft arktiska ambitioner.

Finland är nu fullvärdig medlem i NATO och Sverige har som bekant sökt medlemskap i NATO. Dessa båda länder och andra nordiska länder samarbetar redan i Arktisområdet kring bl.a. utveckling av nästa generations isbrytare. Få stater besitter denna unika kompetens, vilken kan få stor betydelse för NATO. Båda länderna är också ledande polarforskningsnationer.

Jubileumsseminariet den 6 december—Finlands självständighetsdag—äger rum med anledning av att Handelshögskolan vid Göteborgs universitet firar hundra år. Förste rektor 1923 var professor Otto Nordenskjöld – finskättad geograf, polarforskare och fredsaktivist.

13:30 Kaffe utanför Malmstensalen

14:00 Inledning och välkommen

• Rikard Engström, Trafikverket (moderator)
  • Tomas Ries, Försvarshögskolan
    Vart är Arktis på Väg? Fyra globala trender som förvandlar nordens norra granne
  • Marie Jacobsson, fd Folkrättsrådgivare vid Utrikesdepartementet
    Arktis och folkrätten: Problem eller möjligheter?
  • Claes Sundmark, Göteborgs Hamn
    Northern Sea Route – hot eller möjlighet för Göteborgs hamn?

Kort paus

• Katarina Gårdfeldt, Polarforskningssekretariatet
    Polarforskningens betydelse för att stärka Sveriges position i Arktis
  • Sten Tolgfors, landshövding och ordförande i Föreningen för Göteborgs Försvar, tidigare försvarsminister