Systematiskt utvecklingsarbete med fokus på simulatorstödd undervisning i yrkesutbildning

Kurspaket
1DYRK
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Distans
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-29408
Tillfället är inställt

Om utbildningen

Det finns behov av kompetensutveckling för yrkeslärare både inom gymnasieskolan och vuxenutbildningen i samband med en alltmer omfattande övergång till undervisningsformer där digital teknik spelar en avgörande roll. Här blir begreppet ”digital yrkesdidaktik” ledande tillsammans med antagandet att kommunikation och ledarskap som medieras digitalt kräver nya kompetenser hos läraren.

Detta är ett kurspaket där kurserna, som riktar sig till verksamma yrkeslärare i första hand, men även ämneslärare verksamma i yrkesutbildning, erbjuder ett stöd i att hitta de formerna som är mest lämpliga i den verksamhet och de kurser som lärarna undervisar i. Kursernas innehåll syftar till att leda lärandet i en riktning där deltagarna kan fördjupa sin kunskap om digitalt lärande.

Kurspaket 1DYRK

Kursen DYRK01 Systematiskt utvecklingsarbete med digitaltyrkesdidaktiskt fokus 5 hp behandlar hållbara former för skolutveckling och utvärdering simulatorstödd undervisning. I kursen planeras, genomförs och utvärderas ett systematiskt utvecklingsarbete kopplat till identifierade behov i en yrkesutbildning. Kursen läses parallellt med DYRK02 Simulatorstödd undervisning i yrkesutbildning 2,5 hp som introducerar teorier och begrepp om digitalt medierat lärande såsom serious gaming och människa-dator interaktion (MDI) med utgångspunkt i simulatorstödd undervisning.

DYRK01 Systematiskt utvecklingsarbete med digitaltyrkesdidaktiskt fokus 5 hp
Kursplan
Kurslitteratur

DYRK02 Simulatorstödd undervisning i yrkesutbildning 2,5 hp
Kursplan
Kurslitteratur

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Yrkeslärarexamen, ämneslärarexamen eller motsvarande

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Så är det att plugga

Undervisningen

Undervisningen sker helt online och kan kombineras i två olika kurspaket som skapar möjlighet till både bredd och fördjupning genom att erbjuda ett innehåll där teoretiska inslag kan direkt appliceras i verksamheten. Kurserna bygger på idén om att flertal uppgifter är knutna till lärarens undervisningspraktik. Uppgifterna ska kunna genomföras som en del i planeringen av undervisningen men även vara ett led i det egna kvalitetsarbetet.

Studier utomlands