Länkstig

Språkhistoria för svenskämnena

Kurs
SVE040
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
25%
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Campus
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
-
Ansökan öppen
-
Anmälningskod
GU-12831
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Kort om kursen

Kursen vänder sig till dig som redan har en ämneslärarexamen eller motsvarande i ämnena svenska och/eller svenska som andraspråk och som undervisar i de ämnena på högstadiet, gymnasiet eller inom vuxenutbildningen, och som vill fortbilda dig ämnesteoretiskt och -didaktiskt. I kursen tränar du din färdighet i att hitta, välja och läsa språkhistoriska texter, samt att utnyttja dem flexibelt i undervisningen.

Om utbildningen

Språkhistoria får ofta en undanskymd plats i svenskundervisningen. Momentet är litet och får lätt maka på sig. Eftersom språkhistoria inte ingår i gymnasieskolans alla kurser är det heller inte självklart att man som lärare underhåller de baskunskaper som man en gång fick på lärarutbildningen. Kanske är det till och med så att de baskunskaper du fick som lärarstudent inte var särskilt anpassade för lärarprofessionen?

Det kan finnas många skäl till att vilja veta mer om svenskans äldre skeden och denna kurs syftar därför till att hjälpa dig att få mer kunskap om hur du kan komplettera läromedlens ofta ganska ytliga, språkhistoriska beskrivningar, inte minst av den rent språkliga delen. Syftet med kursen är helt enkelt att ge dig som lärare mer kunskap om var du hittar textmaterial från de olika språkhistoriska epokerna, hur du ska analysera materialet språkligt för att bäst kunna använda det i undervisningen och hur du kan försöka få språkhistorieundervisningen att bli en mer integrerad del i den övriga undervisningen – både i svenska och andra ämnen. En viktig del i kursen är därför arbete med autentiska texter men också det utbyte av erfarenheter du får med kollegor från andra skolor.

Kursen utgår från en språkvetenskaplig syn på språkhistoria, kopplad till didaktik. Du får en repetition av språkhistorisk baskunskap i de olika epokerna, vilket gör det enklare att analysera de texter vi tar upp. Centralt för målet med kursen är att du själv ska kunna anpassa språkhistoriemomentet både till dina elevers förutsättningar, men också kunna peka på hur språkhistoria bidrar till kunskapen om vårt språk idag. Kursen examineras med att varje deltagare presenterar ett lektionsupplägg eller en lektionsserie som utgår både från språkliga och didaktiska perspektiv.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

ämneslärarexamen (eller motsvarande) med minst 90 hp svenska. I de fall ämnet är delat mellan de båda disciplinerna/huvudämnena Litteraturvetenskap och Svenska språket ska fördelningen mellan dessa vara i huvudsak jämn. (Kombinationen 60 hp litteratur och 30 hp svenska anses på GU vara jämn.)

Eller:

ämneslärarexamen (eller motsvarande) med minst 45 hp svenska som andraspråk.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Så är det att plugga

Undervisningen

Kursen går på kvartsfart, dvs. 7,5 hp utsträckt över en termin. Merparten av kursen genomförs på campus, eftersom arbetet ihop i grupper är väsentligt och underlättas av att vi alla är på plats. Enstaka föreläsningar kan komma att hållas på Zoom. Observera alltså att kursen innehåller obligatoriska grupparbeten.