Foto: Christian-Habetzeder (Artist Fredrik Ingemansson)

Konstnärliga förhållningssätt inom hantverk

FKGACA
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Distans
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-15028
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Kort om kursen

Den här distanskursen vänder sig till dig som har erfarenhet av hantverk och som söker en konstnärlig förståelse och börja en utveckling till en konsthantverkspraktik.

Om utbildningen

Första delen av kursen består av en inventering av din nuvarande hantverkserfarenhet så att du kan formulera förväntningar på din framtida konstnärliga utveckling. Detta följs av en introduktion av vikten av konstruktiv feedback till andra och till dig själv. I en skrivuppgift formulerar du feedback på en annan students hantverkspraktik.

I andra delen av kursen introduceras du till konstnärliga metoder och verktyg. Varje metod kommer att tillämpas i uppgifter där resultaten diskuteras.

Genom en workshop ökar din förståelse för det historiska arvets betydelse för samtida konsthantverk. Detta följs upp av en undersökning av hur samtida konsthantverkare förhåller sig till historiska aspekter. Uppgiften avslutas med en undersökning av historiska referenser som har relevans för din egen hantverkspraktik.

Kursen avslutas med att tillämpa den nya förståelsen och kunskaperna i ett praktiskt arbete. Resultatet av arbetet kommer du att presenteras och diskuteras både muntligt och skriftligt. Under alla kursens delar erbjuds individuell handledning.

Kursens upplägg

Kursen innebär halvtidsstudier under en termin. Kursens föreläsningar och seminarier ges via zoom. Kursens undervisningsspråk är engelska.

Ett mer detaljerat schema för kursen kommer publiceras i Lärplattformen Canvas inför kursstart.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6

Ansök i tre steg

1. Ansök till kursen via antagning.se.
  2. Skicka in ditt arbetsprov via SlideRoom
  3. Säkerställ att dina meriter som styrker din behörighet till kursen är registrerade på antagning.se.

Ditt arbetsprov ska innehålla:

• CV - tidigare studier, anställningar, fritidsintressen eller resor kan vara lika viktigt att lista här, om du tycker att det stärker din ansökan.
  • Ett kort motivationsbrev som beskriver varför du vill gå kursen.
  • 5-7 bilder av ditt eget arbete. Här visar du arbeten som representerar din kreativa upplevelse.

Din ansökan måste vara anonym. Vänligen inkludera inte ditt namn eller personuppgifter i din ansökan.

Urval

Urvalet baseras på arbetsprov.