Homeros Iliaden - i gränslandet mellan öst och väst

Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om utbildningen

Med utgångspunkt i myten om det Trojanska kriget, såsom den återberättas i Homeros Iliaden, belyser kursen relationen mellan folken öster och väster om Egeiska havet. Vi studerar delar av Iliaden och sätter dessa i relation till relevant arkeologiskt material samt forskning kring Troja/Hisarlik och Grekland under sen bronsålder och tidig järnålder. Kursen åskådliggör och analyserar identiteter, möten och kulturella brytpunkter mellan öst och väst – mellan Asien och Europa – under skeden av förhistorisk och antik tid. Ett viktigt tema är myter och hur de kan användas i skapandet av individuella och kollektiva identiteter.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Så är det att plugga

Lokaler

Du hittar Institutionen för historiska studier i Humanistens lokaler på Renströmsgatan 6. Vår personal sitter på plan 5 och 6.