Ett antal slagverksinstrument

Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Kort om kursen

Fortbildning för slagverkspedagoger är en fristående kurs som riktar sig till lärare inom kulturskola och gymnasium och som tar vid efter MVK777.

Om utbildningen

Kursen, en fortsättning på MVK777, riktar sig till lärare inom kulturskola och gymnasium. Fokus ligger på spel i slagverksensemble. Du får bland annat lära dig hur man anpassar sitt spel efter sina skiftande musikaliska funktioner i ensemblen och genomför konstnärliga val i samspel med de andra. I kursen ingår även ledning och dirigering av en slagverksensemble samt eget arbete med arrangering för slagverk.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet och godkänt betyg i MVK777 Fortbildning för slagverkspedagoger.

Så är det att plugga

Undervisningen

Undervisningen sker genom aktivt spel i slagverksensemble och genom auskultation där studenterna får observera undervisning i slagverk. Kursen avslutas med en gemensam redovisning/konsert.

Höstterminen 2021 går kursen på helger.

Lokaler

Högskolan för scen och musik bedriver sin verksamhet på fyra adresser i Göteborg: Eklandagatan 86, Åvägen 24 (Brewhouse), Vasagatan 50 (HDK-Valand) och Triörgatan 1 (Andra stället).

Läs mer om lokaler