Att skriva i exil

Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-15027
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Kort om kursen

Kursen belyser exillitteraturens roll inom en demokratisk offentlighet. Syftet med kursen är att du ska få möjlighet att utveckla ditt skönlitterära skrivande genom att kritiskt reflektera över frågor om förflyttningar mellan länder, språk, litterära offentligheter och sammanhang.

Om utbildningen

Kursen belyser exilens roll inom samtidslitteraturen. Syftet med kursen är att du ska få möjlighet att utveckla ditt skönlitterära skrivande genom att kritiskt reflektera över frågor om förflyttningar mellan länder, språk, litterära offentligheter och sammanhang.

Kursen fokuserar på de centrala strömningar exilen skapar inom litteraturen. Som student utforskar du även exiltemat i relation till ditt eget och andras skrivande.

Under kursen diskuteras strategier och metoder som kan användas i syfte att utveckla ditt skrivande i situationer där förutsättningarna för det litterära arbetet ständigt förändras.

Kursen arbetar med litterärt skrivande, läsande och översättande i relation till erfarenheter av flykt och förlust såväl som gränsöverskridanden och nyskapande.

Kursen äger rum online på fredagar med föreläsningar, seminarier och workshops. En schemalagd träff är förlagd till Göteborg i slutet av terminen, i januari 2024.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet + godkänt arbetsprov. Undantag kan ges för svenska när undervisningsspråket är engelska.

Ansök i tre steg

1. Ansök till kursen på antagning.se. Deadline 15 april 2024.

2. Skicka in ditt arbetsprov via SlideRoom. Deadline 15 april 2024.

3. Säkerställ att dina meriter som styrker din behörighet till kursen är registrerade på antagning.se. Deadline 20 juni 2024.

Ditt arbetsprov utgörs av en nyskriven text som innehåller följande teman:

1. Berätta om, eller referera till, ett litterärt verk eller författare i exil som har påverkat ditt eget tänkande och skrivande.

2. Berätta kortfattat om dina erfarenheter av skrivande/litterärt arbete.

3. Beskriv varför du söker kursen.

4. I den här kursen arbetar vi kollektiv och experimenterar med olika arbetsformer kring skrivande. Hur ser du på det?

Texten kan skrivas på svenska eller engelska. Max 5000 tecken inklusive blanksteg.

Texten kommer att bedömas utifrån följande kriterier:

- Förmåga att reflektera över eget skrivande

- Förmåga av att sätta eget litterärt arbete i relation till kursens tematik

- Erfarenhet/förmåga av att arbeta konstnärligt i kollektiva arbetsformer

Din ansökan måste vara anonym. Vänligen inkludera inte ditt namn eller några personuppgifter i din ansökan.

Urval

Urvalet baseras på arbetsprov.