Ämnesfördjupning i fysioterapi: Teorier, modeller och begrepp i fysioterapi

Kurs
FYS025
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Undervisningsform
Distans
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-10462
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Om utbildningen

Kursen ger en överblick över vanligt förekommande teorier, modeller och begrepp i fysioterapi samt specifik fördjupning i en teori, modell eller ett begrepp som studenten själv väljer. Genom kursen arbetar studenten med att söka litteratur, beskriva och analysera vald teori, modell eller begrepp. Handledning och kamratgranskning är viktiga inslag i kursen, som ger en grund till den teoretiska fördjupning som krävs för ett självständigt arbete på masternivå. Kursen ger också ökade färdigheter i akademiskt språk och ökad förståelse för hur akademiska texter är uppbyggda.

Kursen är obligatorisk i masterexamen i fysioterapi vid Göteborgs universitet och utgör förkunskapskrav för Självständigt arbete för masterexamen i fysioterapi FYS038/FYS044 30/15hp. Kursen kan med fördel även ingå i magisterexamen i fysioterapi. Kursen rekommenderas att läsas efter FYS024 Ämnesfördjupning i fysioterapi: Profession och komplexitet, men detta är inget krav.

Utöver den schemalagda undervisningen innebär kursen arbete med studie- och examinationsuppgifter. Kursen går på halvfart under veckorna 43-52 och motsvarar 200 studentarbetstimmar.

Planerade kursdatum HT24:

- 24-25 oktober
- 4 november
- 18 november
- 6 december
- 18-19 december

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs sjukgymnastexamen/fysioterapeutexamen om 180 högskolepoäng eller motsvarande (examensarbete 15 hp på grundnivå ska ingå).

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Så är det att plugga

Undervisningen

Undervisningen bedrivs helt digitalt och innebär föreläsningar, seminarier och studieuppgifter, individuellt samt tillsammans med kurskamrater.
Kursen innehåller schemalagd undervisning förlagd på 6 kursdagar.