Hand som visar resultat
Foto: Ola Kjelbye

Välkommen till det digitala SOM-seminariet 2021

Onsdagen 31 mars med start klockan 09:30 presenterar vi resultaten från den senaste SOM-undersökningen

Det nationella SOM-seminariet 2021 genomförs utan publik och streamas live via SOM-institutets webbsida. För att ta del av de senaste resultaten från vår stora nationella undersökning, gå in på  www.gu.se/som-institutet senast kl 9:30 den 31 mars och klicka på länken till livesändningen.

Hålltider och preliminärt program:

• 09:30 Välkomna!
    Daniel Jansson, programansvarig, SOM-institutet
  • 09:35 – 10:00 Trenduppdatering, nyckelindikatorer och viktiga samhällsproblem
    Johan Martinsson, docent, föreståndare för SOM-institutet
  • 10:00 – 10:30 Förtroende för samhällets och pandemins aktörer
    Ulrika Andersson, docent, SOM-institutet
  • 10:30 – 11:00 Det ideologiska landskapet
    Henrik Ekengren Oscarsson, professor, Göteborgs universitet
  • 11:00 – 11:30 Litar svenska folket på socialförsäkringarna?
    Maria Oskarson, professor, Göteborgs universitet
  • 11:30 – 12:00 Med ökat fokus på brottslighet
    Patrik Öhberg, docent, SOM-institutet

Det nationella SOM-seminariet är startskottet för vårt arbete med att presentera och avrapportera resultaten från den senaste nationella SOM-undersökningen. Seminariet riktar sig till journalister, tjänstemän, beslutsfattare, samverkanspartners, forskare och intresserad allmänhet. Det är första gången vi genomför seminariet i digitalt format. Ingen föranmälan eller registrering krävs. Missar man seminariet sänds det en vecka senare på SVT-forum.

Efter seminariets slut publiceras forskarpresentationerna i pdf-format på vår Presentationssida.