Ungas snabbmatsvanor i Norden

Ett av de stora nordiska folkhälsoproblemen är ökningen av övervikt och fetma bland barn och ungdomar. När ungdomar äter utanför hemmet blir det oftast snabbmat och därför är snabbmatssektorn en viktig arena att studera för att kunna bryta överviktstrenden.

I projektet Nordic Young Health: Possibilities and barriers for new, healthy concepts in the fast food sector har forskare studerat nordiska ungas matvanor och preferenser när det gäller snabbmat. Man gjorde flera undersökningar med olika metoder som enkäter, kvalitativt fältarbete och diskussioner i fokusgrupper.  Från CFK medverkade Jakob Wenzer och Helene Brembeck. Projektet finansierades av Nordisk InnovationsCenter.

De olika studierna fick fram liknande hinder för varför man inte åt hälsosamt. Exempelvis finns det få eller inga hälsosamma alternativ eller så är de hälsosamma alternativen för dyra. Det finns inte heller tillräckligt många ställen som serverar hälsosam mat och de flesta som gör det finns i stadskärnorna, men inte i utkanterna av städer.

Det kom många förslag från de unga på hur man kan öka konsumtionen av hälsosam snabbmat till exempel att hälsosam mat ska vara standard, att det ska finnas fler valmöjligheter när det gäller hälsosam mat så att varje persons smakönskemål  kan tillgodoses. Hälsosam snabbmat ska också smaka bra och kunna köpas för rimliga priser. Många av de unga som deltog i undersökningen önskade sig snabbmat med mindre fett och mer frukt, grönsaker och fullkorn.

Läs mer om resultaten från projektet i rapporten Nordic Young  Health - Possibilities and barriers for new, healthy concepts in the fast food sector (Nordic Innovations webbplats)

Jakob har tidigare gjort CFK-rapporten "Eating out practices among Swedish youth. Gothenburg Area Foodscapes" som beskriver resultaten av hans delstudie. Ladda ner rapporten