Två prestigfulla uppdrag till rektorn för Handelshögskolan i Göteborg

Per Cramér, rektor för Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, har fått prestigefulla uppdrag inom EQUIS och AACSB – två av de mest eftertraktade ackrediteringarna i världen för handelshögskolor.

Per CramérAACSB har utsett Per Cramér till ledamot av European Advisory Council – ett råd som stöttar det i USA baserade AACSB i frågor som rör europeiska förhållanden för handelshögskolor.
Per Cramér har också utsetts till medlem av EQUIS Awarding Body, och kommer därmed att vara delaktig i beslut om EQUIS-ackreditering för sökande handelshögskolor.

– Ackreditering enligt internationella standards är en viktig del i Handelshögskolans arbete med kvalitetsutveckling inom forskning och utbildning. EQUIS och AACSB utgör de globalt vedertagna måttstockarna och utvecklas genom ett kollegialt samarbete som jag är mycket stolt över att ha fått förtroendet att aktivt medverka i, säger Per Cramér.

AACSB och EQUIS är, tillsammans med AMBA, de mest prestigefyllda ackrediteringarna för handelshögskolor. I dagsläget finns drygt 230 AACSB-ackrediterade och 150 EQUIS-ackrediterade skolor runt om i världen. Drygt 70 handelshögskolar innehar alla tre ackrediteringarna.

Handelshögskolan vid Göteborgsuniversitet är ackrediterad av EQUIS sedan 2004 och av AMBA sedan 2013. Arbetet med att erhålla ackreditering av AACSB är i slutfasen.

Mer information om de olika ackrediteringarna:
AACSB
EQUIS
AMBA

För ytterligare information kontakta:
Per Cramér, rektor, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
031-786 5521, per.cramer@handels.gu.se

Maria Norrström, kommunikationsansvarig, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
031-786 1247, 0709-22 66 89, maria.norrstrom@handels.gu.se